Meldpunt voor ontevreden stagiairs

Studenten zijn lang niet altijd te spreken over de stagebegeleiding door hun universiteit of hogeschool. Het Interstedelijk Studentoverleg (ISO) lanceert daarom vandaag, op de dag van de stagiair, een meldpunt voor slechte stagebegeleiding.

(Foto: Marcel Krijger)

Het ISO krijgt veel klachten van stagiairs over hun begeleiding. “Het gaat vaak over de slechte bereikbaarheid van docenten. Studenten die een vraag hebben moeten daar wel tien keer achteraan bellen en als ze een verslag inleveren duurt het weken voordat ze feedback krijgen”, zegt voorzitter Rhea van der Dong.

Second opinion

Stagiairs hebben weliswaar ook een begeleider op de werkplek – daar zijn ze meestal tevreden over – maar dat is volgens Van der Dong niet genoeg. “De organisatie waar je stage loopt kan dingen van je vragen waar je niet op voorbereid bent. Of stel dat je iets meemaakt waarvan je niet weet wat je daarvan vindt en hoe je daarmee om moet gaan, dan is het prettig als je bij iemand terecht kunt voor een second opinion. Studenten hebben nu vaak het gevoel dat ze aan hun lot worden overgelaten, terwijl ze wel gewoon collegegeld betalen tijdens hun stageperiode.”

Of er de laatste tijd meer klachten zijn dan vroeger durft Van der Dong niet te zeggen. “Maar we zien wel dat het belang van een stage toeneemt terwijl docenten een steeds hogere werkdruk ervaren. Zo gezien is het niet verrassend dat er klachten zijn.”

Hoofdredacteur Frank Steenkamp van de Keuzegids snapt dat er een meldpunt komt. “Uit de Nationale Studenten Enquête blijkt al jaren dat studenten, met name in het hbo, structureel ontevreden zijn over zowel de manier waarop ze op hun stage worden voorbereid als de begeleiding vanuit hun opleiding. Over de stage zelf zijn juist wél te spreken.”

Rommelig

Ook in het wetenschappelijk onderwijs loopt de stagebegeleiding niet altijd op rolletjes, zegt Steenkamp, maar dat ligt volgens hem een stuk ingewikkelder. “De stagebegeleiding is rommeliger en het is niet duidelijk wat studenten precies moeten leren.” Een stage is vaak vast bestanddeel van een hbo-opleiding, terwijl universitaire studenten veelal vrijwillig werkervaring opdoen.

Het meldpunt van het ISO richt zich op zowel hbo als universiteiten en moet helderheid brengen over de pijnpunten: is de bereikbaarheid van docenten het grootste probleem, schort het aan de kwaliteit van de begeleiding of gaan er andere dingen mis? Aan de hand daarvan wil de studentenorganisatie het gesprek aangaan met universiteiten en hogescholen.

HOP, Steffi Weber

Lees ook: De eeuwige stagiair