Meldpunt overlast studenten niet erg in trek

Het loopt geen storm bij het meldpunt overlast studenten van Leefbaar Delft. Vooral studenten hebben een reactie op de website achtergelaten, om hun ongenoegen te uiten.

Afgelopen dinsdag publiceerde Leefbaar Delft de reacties die tot dan toe waren binnengekomen. Dat waren er 21. Zo klaagt een student over zeurende buren bij de Zuidpoort onder de noemer ‘overlast’. Een andere student klaagt over zijn huisgenoten die waren gaan borrelen en hem bij thuiskomst uit zijn bed hadden gegooid. En weer een ander bestempelt Jan Peter de Wit van Leefbaar Delft als fantasieloos burger.

Er zijn er ook die serieuzer ingaan op het meldpunt zelf. Student Lennart van Gameren schrijft: ‘Er zijn talloze studenten die niet voor overlast zorgen en dit formulier werpt een schaduw over hen allemaal. Het is onjuiste generalisatie. Dit zou een meldpunt moeten zijn waar iedereen, over wat dan ook kan klagen. En als dan blijkt dat er veel klachten over studenten zijn (in verhouding dan!), so be it. Waarom moet er één groep uitgepikt, haast gediscrimineerd worden?! Dit sluit weer aan op het stereotype beeld van ‘de student’ zoals dat de laatste tijd in de media wordt gecreëerd, en dat vaak niet klopt (ik zeg niet dat het nóóit klopt).’

Op de website van Leefbaar Delft kan iedereen melding maken van overlast, herrie, dronkenschap, verloedering, fietsen jatten, brallen, schennispleging en nachtbraken. Op de vraag of dit een serieus initiatief is, zei De Wit vorige week: “Dat is inderdaad de vraag. Het is hot om een meldpunt te hebben. En er speelt van alles: in de Wippolder, bij de Zuidpoort, in de binnenstad en in TU Noord. Men vindt dat er wel erg veel studenten komen in de stad. Bewonersorganisaties zeggen dat er overlast is. Ik wil wel eens kijken of dat waar is.”

De website is nu een week online en is gericht op gewone burgers, maar die lijken de weg erheen niet te vinden. De Wit verbindt er nog geen conclusies aan. “Het valt me tot nu toe niet mee en het valt me niet tegen. Ik laat hem nog een week lopen en dan bekijken we of we er nog iets mee moeten.”

www.delta.tudelft.nl/24608

Tijmen Chorus is eerstejaars technische aardwetenschappen en woont sinds september in ‘Het Gros’, een Virgiel-herenhuis aan de Professor Evertslaan. De clubtrui (JC Baksteen) is net gearriveerd, dus ook de andere HJ heeft hem aan. In zijn kamer valt vooral de surround-set op, met een tv die aan de grote kant lijkt voor dit HJ-hok. Die heeft hij vorig jaar bij elkaar gespaard als teamleider bij Albert Heijn. In dit huis krijgt iedereen een huisnaam. Als je binnenkomt als HJ, kijken de ouderejaars het eerst een tijdje aan en bedenken dan een passende naam voor je. Chorus gaat dus door het leven als Danny, omdat dat schijnt te passen bij een klein persoon. Taken: afval, afwas en de deurbel.