Meimaand: herdenken in Delft

Studenten van het Delftsch Studenten Corps verzorgen op 4 mei stadswandelingen over de Tweede Wereldoorlog. Welke andere initiatieven en herdenkingen zijn er?

Het monument aan de Nieuwe Plantage. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Het Mekelpark, de Schoemakerstraat en de Van Hasseltlaan zijn voor veel Delftenaren bekende plekken. Toch weet niet iedereen dat deze zijn vernoemd naar verzetsmensen uit de Tweede Wereldoorlog. Met een stadswandeling op zaterdag 4 mei houden studenten van het Delftsch Studenten Corps de herinnering aan de gebeurtenissen van toen levend. Ze leidt langs locaties die tijdens de oorlog belangrijk waren, zoals café ’t Noorden, Sociëteit Phoenix en het Oostplantsoen.

• Herdenking op de TU Delft

Ter nagedachtenis aan alle TH-medewerkers en -studenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen, is er op vrijdag 3 mei in de Aula een korte herdenkingsbijeenkomst. Het college van bestuur en de StudieVerenigingenRaad (SVR) leggen om 16.00 uur een krans bij de gedenkplaat in de hal van de Aula. Wie wil, kan in de hal van de Aula van 16.00 tot 17.00 uur, of anders direct na 5 mei, bloemen of kransen bij de gedenkplaat leggen.

Bijzonder dit jaar is dat Charlotte en Milou Mekel, familie van verzetsman en oud-professor Jan Mekel, tijdens de herdenking delen uit zijn afscheidsbrief zullen voordragen. “Sinds ik in Delft woon en heb gestudeerd, heb ik geprobeerd deze bijzondere en aangrijpende afscheidsbrief van Jan Mekel de juiste plek te geven”, zegt Milou Mekel. “Dat is nu gelukt, wij dragen de brief over aan het archief van de TU Delft.”

• Dodenherdenking Delft

In Delft zijn elk jaar drie herdenkingsdiensten op 4 mei. De eerste is om 14.00 uur bij het Indiëmonument op het Sint Agathaplein. De tweede is om 16.00 uur op begraafplaats Jaffa aan de Jaffalaan. De grootste herdenking begint rond 19.45 uur met een dienst bij het monument aan de Nieuwe Plantage. Daaraan voorafgaand is er een stille tocht van twintig minuten die vertrekt vanaf de Markt. Wie bloemen of een krans bij het monument wil leggen, kan zich daarvoor aanmelden bij Jori Noordhoek: jori@binnenstaddelft.nl.

• Erfgoed van de Tweede Wereldoorlog

Onder de noemer ‘Niet weggooien!’ kan iedereen op 3 mei met voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog naar het Museon in Den Haag gaan. Daar zitten van 13.00 tot 17.00 uur medewerkers om vragen over deze voorwerpen te beantwoorden en advies te geven over eventuele schenking aan een museum of archief. Het doel is voorwerpen en documenten uit de oorlogsjaren te bewaren voor de toekomst. Denk aan dagboeken, brieven, foto’s en officiële documenten.

• De Westerbork Serenade

Nederlands populairste zangduo voor de Tweede Wereldoorlog was Johnny & Jones, pseudoniem van Nol van Wesel en Max Kannewasser. Beiden waren Joods en kwamen in Kamp Westerbork terecht, waar ze onder andere De Westerbork Serenade’ en Wij sloopen met muziek’ componeerden. Ze stierven in 1945 in concentratiekamp Bergen-Belsen.

Het duo NIHZ speelt op zondag 12 mei om 15.00 uur in de Synagoge Delft het programma De Westerbork Serenade met liederen van Johnny & Jones. Ze wisselen deze af met het werk Shir Hashirim’ (Hooglied) van Gianmartino Maria Durighello.

Meer lezen over Delftse studenten tijdens de Tweede Wereldoorlog?

• Lees onze recensie over het boek Herinneringen aan Buchenwald’ van Bart van der Pot die in de oorlog elektrotechniek studeerde.
  • Twee jaar geleden schreven wij een recensie over het boek: ‘Delftse student in oorlogstijd – Ervaringen van Josué Valeton als student, tewerkgestelde en onderduiker’.
  • Vier jaar geleden was er een grote theaterproductie over Delftse studenten tijdens de Duitse bezetting, genaamd: Getekend.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl