Meevaller TU nodig voor investeringen

De directie financiën en control (F&C) heeft dit jaar een begroting ingediend waarin een aantal faculteiten een negatief exploitatieresultaat laten zien. Citg zit vier miljoen euro in de min, L&R 1,5 miljoen. Een net aangenomen reservebeleid maakt dat mogelijk.

“Een behoorlijke doorbraak”, vindt directeur F&C Ton Ruhe. “In de oude situatie zouden we negatieve begrotingen meteen hebben teruggestuurd.” Dat hoeft nu niet meer, omdat faculteiten onder bepaalde omstandigheden hun verliezen en winsten kunnen verrekenen met hun eigen vermogen. Dat eigen vermogen is de faculteiten toegewezen vanuit de centrale TU-pot.

Volgens Ruhe is dit nieuwe systeem een doorbraak omdat het college van bestuur de mogelijkheid krijgt beter in te springen op de situatie per faculteit. Het college sluit managementcontracten met de decanen waarin afspraken worden gemaakt over hun beleid.

Door het reservebeleid kan Citg nu bijvoorbeeld interen op het eigen vermogen, zonder dat de faculteit overigens kan vermijden de broekriem de komende jaren aan te halen.

Volgens Ruhe is de negatieve financiële situatie waarin Citg verkeert goeddeels te wijten aan wijzigingen in het geldverdeelmodel van de TU. De faculteit werkt momenteel aan een meerjarenplan om binnen een paar jaar een sluitende begroting te kunnen indienen.

L&R is een ander verhaal. “Deze faculteit heeft de afgelopen jaren een goede bijdrage geleverd aan het eigen vermogen van de TU.” Daarom krijgt L&R nu extra ruimte om te investeren in allerlei zaken die de faculteit gezond moeten houden, als de Nuna III (een half miljoen euro) en het laboratorium van constructies en materialen (één miljoen euro).

De begroting laat zien dat de TU in 2005 20,4 miljoen euro meer van de overheid krijgt dan eerder was geraamd. Maar Ruhe benadrukt dat dat afgezet moet worden tegen het meerjarenperspectief. “In deze begroting is om praktische en principiële redenen nog geen rekening gehouden met de OOD, die besparingen moet opleveren, maar ook geld kost.”

Zijn collega Marc van Zelst noemt ook de toekomstige veranderingen in de landelijke bekostiging. “De verwachting is dat die negatief uitvallen voor de TU. Verder staat er een aantal forse investeringen in vastgoed op de agenda. Voor al die zaken moet je een buffer opbouwen.”

De ondernemingsraad (or) en de studentenraad (sr) verwachten dat zij volgende week een positief advies over de begroting zullen uitbrengen. Maar bij beide bestaat onduidelijkheid over de gevolgde procedure dit jaar. De sr wil voordat ze een advies uitbrengt eerst weten waarom de facultaire studentenraden van de faculteiten Citg, WBMT en TNW geen begrotingsstukken hebben ontvangen.

De or verwachtte net als altijd niet alleen een samenvattend stuk te krijgen over de begroting, maar ook de toelichtingen van de faculteiten. Volgens Ruhe worden die niet meer verstrekt, omdat de or en het college van bestuur worden verondersteld te discussiëren over de hoofdlijnen. “Ook het college krijgt niet alle details. Als de or meer wil weten over een bepaalde faculteit, kan ze aankloppen bij de onderdeelcommissies.”