Meevaller naar faculteiten met tekort

De faculteiten Technische Natuurwetenschappen, Informatietechnologie & Systemen en Ontwerp, Constructie & Productie ontvangen een groot deel van de meevaller van 17 miljoen gulden.

/strong>

Dit bleek uit de bespreking van de najaarsnota van het college met de ondernemingsraad. Eerder meldde het college de meevaller te willen besteden aan nieuw beleid. Dit zijn nieuwe projecten bij de drie faculteiten waarbij de jaarrekening over 2000 waarschijnlijk een negatief resultaat laten zien.

De ondernemingsraad pleitte in het overleg met het college voor ’terugboeking’ van de meevaller naar alle faculteiten. Het extra geld is afkomstig van het ministerie van Onderwijs. Zij compenseert dit jaar de stijgende salariskosten voor het personeel. Deze kosten hebben alle faculteiten gemaakt, aldus or-lid Thea Kool.

Beleidsmedewerker financiën ir. Pieter Kapteijn betoogt echter dat het geld dan voornamelijk in reserves terechtkomt. En dat via het allocatiemodel ITS bijvoorbeeld weinig zou profiteren van de meevaller. Bovendien is het geld niet ‘geoormerkt’ en kan de universiteit het dus naar eigen inzicht besteden.

Bij ITS dreigt de jaarrekening negatief uit te vallen door dalende studentenaantallen, met name bij de afdeling elektrotechniek. Bij OCP vallen de verhuis- en verbouwingskosten aanzienlijk hoger uit dan gepland. Het tekort van TNW wordt veroorzaakt door dalende inkomsten uit het allocatiemodel, de budgetverdeelsleutel van de TU. De laatste jaren probeert de universiteit publiceren te stimuleren door het aantal publicaties te belonen. TNW dat traditioneel al erg veel publiceerde loopt in op de andere faculteiten. Hierdoor ontvangt TNW relatief minder uit de totale pot dan voorheen.