Meetshop 3mE vooral handig voor bachelors

Bij de faculteit 3mE is vorige week de Meetshop geopend: een professioneel ondersteuningspunt voor geavanceerd meten. Studenten kunnen nu bij één punt terecht voor het lenen van meetapparatuur en voor hulp bij het gebruik daarvan.

Volgens ing. Frans van der Meijden, projectleider onderwijsvernieuwingen en als zodanig betrokken bij de Meetshop, komt dat omdat bachelors nog niet onder een bepaalde afdeling vallen. “Daar komt bij dat de lokale ondersteuningspunten de afgelopen jaren steeds krapper bemenst zijn geraakt.”

Bij de Meetshop kunnen studenten en medewerkers niet alleen apparatuur lenen, er is ook een grote practicumruimte die voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Daar kunnen ook studentenprojecten terecht.

De apparatuur is volledig nieuw aangeschaft. “Wij hebben nu een basisset, die we verder gaan uitbreiden als dat nodig blijkt. De afdelingen houden gewoon hun eigen spullen”, zegt Van der Meijden.

Een doel van de Meetshop is wel om de apparaten die her en der op de faculteit staan, te catalogiseren. “Dan wordt helemaal transparant wat we hier allemaal in huis hebben. De verschillende afdelingen weten dat vaak niet van elkaar. Als we eenmaal een goed inzicht hebben, kunnen we de apparatuur optimaler inzetten.”

Plannen voor de Meetshop bestaan al tien jaar. Bij gebrek aan mensen kwamen het nooit eerder van de grond.(SB)

www.meetshop.tudelft.nl

Studenten kunnen nu bij één punt terecht voor het lenen van meetapparatuur en voor hulp bij het gebruik daarvan. Tot nu toe was het vooral voor bachelorstudenten moeilijk hun weg te vinden naar de goede apparaten.

www.meetshop.tudelft.nl