Meer versoepelingen, ook voor (sommige) studenten

Het kabinet versoepelt allerlei coronamaatregelen. Bijna alles kan weer open tot 22.00 uur. Studenten en medewerkers hoeven minder vaak in quarantaine.

De mondkapjesplicht geldt niet meer als studenten met een vaste zit- of staplaats voldoende afstand kunnen houden. (Foto: Justyna Botor)

Dat blijkt uit de nieuwe persconferentie van premier Mark Rutte en minister Ernst Kuipers. Ze zoeken bewust de grenzen van het mogelijke, zei Rutte. Het aantal besmettingen is immers al torenhoog en zal nu nog sneller stijgen.

Het kabinet volgt in grote lijnen het OMT-advies dat al vóór de persconferentie openbaar was gemaakt en gaat met de late sluitingstijd zelfs twee uur verder dan de deskundigen voorstelden.

Quarantaine
De quarantaineplicht is gisteren ook aangepast. Op het gebied van hoger onderwijs wijkt het kabinet af van het OMT-advies van 24 januari. Daarin stond dat alle studenten naar de campus mogen komen als zij geen klachten hebben en zichzelf vijf dagen lang testen.

Quarantaineregels voor studenten lopen uiteen

Dat vond het kabinet mogelijk te riskant. Dinsdag maakte het bekend dat dit alleen geldt voor studenten onder de 18 jaar. Oudere studenten houden zich aan de algemene regel dat ze niet in quarantaine hoeven als ze langer dan een week geleden geboosterd zijn, of als ze korter dan acht weken geleden corona hebben gehad. Zolang ze dus geen klachten hebben. Over het OMT-advies van ‘vijf dagen zelftesten’ meldde het kabinet dinsdag niets.

Daarmee lopen de quarantaineregels voor studenten uiteen, afhankelijk van hun leeftijd en vaccinatiestatus. Wie klachten heeft, moet nog steeds thuisblijven en een zelftest doen. Wie besmet is, moet in isolatie.

Uitzondering docenten
Voor leraren en docenten met een ‘essentiële rol’ in het onderwijs, of in een ‘uitzonderlijke situatie’, mag een uitzondering worden gemaakt op de quarantaineregels, zolang de werknemer geen klachten heeft. Dit kan volgens een persbericht van het ministerie alleen “in goed overleg tussen werkgever en werknemer en onder strenge voorwaarden, zoals dagelijks zelftesten”.

Kuipers waarschuwde dat het aantal besmettingen zal oplopen

Dat kan in de praktijk alleen maar om docenten gaan die geen boosterprik hebben gehad (of korter dan een week geleden) of die zich helemaal niet hebben laten vaccineren.

En hoe zit het met de regels voor collegezalen? Daar verandert niets aan, laat een woordvoerder van het ministerie weten. Daar mogen maximaal 75 studenten tegelijk samenkomen. De algemene coronaregels blijven van kracht: houd 1,5 meter afstand waar mogelijk, was regelmatig je handen, draag een mondkapje in publieke ruimten en ventileer goed.

Mondkapjes
Studenten en staf hoeven niet langer “altijd en overal” op de campus een mondkapje te dragen, blijkt uit een brief van het kabinet. De mondkapjesplicht geldt niet als studenten met een vaste zit- of staplaats voldoende afstand kunnen houden.
Kuipers waarschuwde wel dat het aantal besmettingen zal oplopen. Daardoor zullen meer mensen in quarantaine gaan en dus zullen sommige plaatsen – bij gebrek aan personeel – ondanks de nieuwe regels toch gesloten zijn.

De maatregelen gelden in principe voor zes weken, met een ‘weegmoment’ over drie weken. Het zou kunnen dat het kabinet dan toch weer strenger moet worden, waarschuwde Rutte. Dan zal hem vast jojobeleid worden verweten, voorspelde hij, maar dat risico wil hij nemen.

(HOP, Bas Belleman en Josefine van Enk)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl