Meer studiepunten voor stages

Stages worden veelal ‘onderbeloond’ en daarom zouden faculteiten in de diverse curricula meer studiepunten moeten inruimen voor stages. Dat is de inhoud van een motie van de Oras, waarover in de eerstvolgende u-raadsvergadering gestemd gaat worden.

br />
Mariëlle van der Krol, vierdejaars IO en universiteitsraadslid van de Oras, benadrukt dat een studiepunt voor een week van veertig uur staat. ,,Bij veel faculteiten, waaronder Mijnbouw, IO en Civiel, kun je maar vier tot zes studiepunten halen voor een stage. Dat zou een stage van maximaal een à anderhalve maand betekenen, en dat is zeker niet reëel.”

Op dit moment is die puntentelling niet zo’n probleem, maar dat gaat veranderen volgens Van der Krol. ,,Het niet halen van studiepunten wordt onder een temponorm van vijftig procent of straks de prestatiebeurs steeds belangrijker.” De huidige waardering van stages in studiepunten zou studenten kunnen afschrikken.

Stages zijn volgens de Oras belangrijk voor praktijkervaring van studenten en contacten van de TU met het bedrijfsleven. De studentenpartij vindt dat iedere student de kans geboden moet krijgen om twee maanden stage te lopen. ,,Iedereen moet dus minstens acht studiepunten kunnen halen. Een student kan zelf beslissen of hij korter op stage gaat, maar twee maanden is vaak echt een minimum, zeker bij buitenlandstages.”

Veel faculteiten zijn op dit moment bezig met het indelen van het nieuwe vijfjarig curriculum. ,,Faculteiten kunnen dus makkelijk in die nieuwe ruimte rekening houden met stages,” vindt Van der Krol. ,,De universiteitsraad kan de faculteiten niet dwingen hun studieprogramma’s op een bepaalde manier in te vullen, maar we hopen dat ze dit voorstel overnemen.” (P.R.)

Paul Rutten

Paul Rutten