Meer studieplekken in Learning Centre

Het Learning Centre krijgt meer studieplekken dan aanvankelijk de bedoeling was. Het leercentrum is gekoppeld aan twee andere projecten rond het plein bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Het college van bestuur stemde onlangs in met de bouw van het Learning Centre (LC) in samenhang met nieuwbouw voor de faculteit Techniek, Bestuur & Management (TBM) en een herinrichting van de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO). De drie projecten rond het plein bij IO kosten samen ongeveer 18,9 miljoen euro. Twee jaar geleden werd er voor alleen het LC nog uitgegaan van een investering van 10,8 miljoen euro.

Wanneer de drie deelprojecten worden uitgevoerd is nog onbekend. Vanwege de sombere financiële situatie van de TU heeft het college de prioriteiten binnen het meerjaren vastgoed investeringsplan onlangs opnieuw vastgesteld. Wel heeft het college besloten driehonderdduizend euro uit te trekken voor de verdere uitwerking van de drie projecten.

Het Learning Centre komt op de plek van een eerder gesloopt gebouw vlak bij de faculteit 3mE. In het LC komen team- en studieplekken voor studenten, experimenteerruimten voor docenten, projectruimten en onderwijszalen. Het centrum wordt voorzien van de modernste ict- en communicatievoorzieningen. Er komt ook een zogeheten amphizaal met een flexibele wand, waardoor die niet alleen bruikbaar is voor hoorcolleges, maar ook voor groepswerk en digitale toetsen. Daarnaast zijn een ontmoetingsruimte met een café en tentoonstellingsruimte voorzien. Enkele zalen in 3mE worden via een loopbrug gekoppeld aan het LC.

De bouw van het LC moet een oplossing bieden voor de groeiende vraag naar onderwijsruimten en werkplekken. Dat komt door de gestage toename van het aantal studenten en het groeiende aantal opleidingen en minors. Er is op de TU behoefte aan ongeveer 7500 vierkante meter; het LC dekt daarvan ongeveer 4400 vierkante meter. In het aangepaste plan wordt uitgegaan van ongeveer vierhonderd studieplekken voor studenten. In eerdere plannen waren dat er 200 tot 220, aldus een woordvoerder van de afdeling facilitair management en vastgoed (FMVG).
Aan de andere kant van het IO-plein krijgt TBM, dat dringend behoefte heeft aan ruimte, nieuwbouw op de parkeerplaats tussen de faculteit en het gebouw van onderzoeksinstituut OTB en onderwijs en studentenzaken. Het gaat om een entreegebouw waarin volgens FMVG ook 36 studieplekken komen, naast onderwijszalen en projectruimten. De nieuwbouw gaat ongeveer twee miljoen kosten.

Behalve nieuwbouw krijgt TBM ruimte op de eerste verdieping van het gebouw van IO die met een loopbrug bereikbaar moet worden. IO zelf wordt voor 2,8 miljoen euro heringericht. In de hal komen op de begane grond studieplekken en expositieruimte ten koste van een deel van de ruimte voor werkplaatsen. Rechts van de ingang komen een reproruimte en een winkel bedoeld voor mensen uit gebouwen rond het IO-plein. Leegstaande ruimten op de eerste en tweede verdieping en de voormalige IO-bibliotheek krijgen de functie van studioruimte.

Zondagmiddag, 15.02 uur, Museumweekend. Mark Disco (22, vijfdejaars civiele techniek) loopt door de koffieruimte van ‘t Legermuseum richting binnenplaats. Zijn helm heeft hij afgezet, de opgeplakte snor zit ietsje los. “Zometeen maar even wat lijm erbij”, concludeert hij. Disco heeft net zijn tweede modeshow gelopen, met kostuums vanaf de Romeinen tot aan militaire uniformen uit begin twintigste eeuw. De aanwezige kids keken hun ogen uit. Toen Disco zijn wapen trok en naar voren stak, had hij er eentje goed laten schrikken. “We grapten vooraf wie er eentje zou laten huilen.”
Hij heeft het naar zijn zin deze middag, verkleed als musketier. “Een bekende bij Stud wees me op deze baan. Voordat ik hier ruim twee jaar terug begon, had ik niets met geschiedenis. De eerste dag hier voelde dus wel als een geschiedenisles.” Disco was een van de eersten die voor van alles werd ingezet. “Ik doe baliewerk, kinderfeestjes en ik bezoek scholen. Soms rijd ik met een kar door het museum en spreek ik mensen aan. Ze mogen dan zelf een voorwerp kiezen waarover ik vertel. Erg gevarieerd.”
Werken doet hij voornamelijk in het weekend. Ruim vijf uur maakt Disco op een dag. Geregeld is hij verkleed als sergeant-majoor en neemt hij een groepje kinderen op sleeptouw. “Als je tegen ze zegt dat je een soldaat van ze gaat maken, staan ze allemaal te springen.” Eenmaal verkleed leert hij ze ook marcheren. Na wat oefeningen mogen ze even uitrazen op de binnenplaats. Hoe hij de kids weer bij elkaar krijgt? “Dan roep ik: ‘Jongens, zal ik jullie een bazooka laten zien?’ Binnen vijf tellen staat iedereen voor je neus, haha.”
Het is inmiddels 15.40 uur. Disco loopt weer naar binnen, naar de ruimte toe waar zijn collega’s zitten. Over twintig minuten wacht de laatste modeshow van de middag. Het is de hoogste tijd om de snor vast te plakken.

Bijbaan: Museummusketier
Verdiensten: €9,30 per uur
Opvallend: Heeft regelmatig een bazooka in handen

Weet je een aparte bijbaan? Mail naar iamknubben@gmail.com