Meer studeren in het buitenland

De studenten van de TU Delft moeten meer in het buitenland studeren, vindt het college van bestuur.Door meer studenten over de grens te laten studeren, kan Delft ook meer buitenlandse studenten opnemen.

Daarom moet de TU Delft actiever werven, vindt rector Wakker. Naast master-of-sciencestudenten moeten er ook meer reguliere buitenlandse studenten komen.

,,Nederland loopt voorop in het studeren in het buitenland”, zo zei Wakker woensdag in de overlegvergadering met de studentenraad. ,,De Delftse uitstroom is groter dan de instroom. De buitenlandse universiteiten zijn hierin provinciaals.”

Daarnaast moet de TU Delft verdergaande allianties aangaan met een beperkt aantal buitenlandse universiteiten. In die samenwerking kan de uitwisseling van studenten over en weer worden geregeld. Het recent opgerichte International Office van de TU Delft speelt hierin volgens Wakker een belangrijke rol.

Door meer studenten over de grens te laten studeren, kan Delft ook meer buitenlandse studenten opnemen. Veel buitenlandse universiteiten, voornamelijk de Angelsaksische, hangen sterk aan het beginsel van wederkerigheid. Voor elke Delftse student moet er één van hen naar Delft. Het animo in Delft is groot, terwijl de wens om in Delft te studeren daarbij achterblijft.