Meer studenten zwaaien om naar TB

Technische Bestuurskunde neemt de rol van Bouwkunde over als ‘vluchtstudie’ voor Delftse studenten die elders afhaken. Studenten die binnen Delft omzwaaien naar een andere studie doen dat steeds vaker naar technische bestuurskunde, zo blijkt uit het Statistisch Jaarboek 98/99, dat deze week verscheen.

Ondanks het licht stijgende aantal eerstejaars daalde het totale aantal studenten, vanwege een piek in het afstuderen. De propedeuserendementen lopen iets terug ten opzichte van vorig jaar. Slechts 28 procent van de eerstejaars haalde binnen het jaar de propedeuse, tegen 32 procent in het jaar ervoor. Vrouwen maken nu twintig procent van de instroom uit, opnieuw een record. Hun rendement is ook nog altijd iets beter dan dat van de mannen.

Uit het jaarboek blijkt ook dat het aantal buitenlandse studenten aan de TU constant blijft op ruim duizend. De afgelopen jaren leek het alsof het aandeel van buitenlanders fors terugliep, maar dat blijkt nu aan een foutieve telling te liggen.

Nog maar 42 procent van de ouderejaars doet het zonder bijbaantje. Dat was vijf jaar eerder nog 65 procent. Tien procent werkt zelfs meer dan 700 uur per jaar.

Studenten die binnen Delft omzwaaien naar een andere studie doen dat steeds vaker naar technische bestuurskunde, zo blijkt uit het Statistisch Jaarboek 98/99, dat deze week verscheen. Van de 155 interne omzwaaiers kozen er 43 voor TB, dat zo twintig procent van zijn eerstejaars binnen de TU werft. Vroeger was Bouwkunde de favoriete uitwijkplaats.