Ongecategoriseerd

Meer of minder studentenkamers in Delft?

Studentflat on campus. (Photo: Duwo Beeldbank)

Delft is een echte studentenstad en het aantal studenten dat hier komt wonen blijft groeien. De meeste van deze studenten willen graag in Delft komen wonen, waardoor de vraag naar betaalbare studentenkamers toeneemt. Sommige partijen willen daarom studentenwoningen bijbouwen; de PvdA wil komende periode 2000 studentenwoningen bijbouwen. Stip wil minstens 1000 woningen bijbouwen, en daarna blijven doorbouwen op vraag. D66 en GroenLinks willen niet per se een quotum, maar wel meer studentenwoningen.  GroenLinks wil daarvoor samenwerken met woningcorporaties als Duwo. De SP wil ook bijbouwen, maar ziet wel graag de gemeente overleggen met de TU over het aantal studenten dat de universiteit jaarlijks wil aantrekken. Onafhankelijk Delft, CDA en VVD willen alleen woningen bijbouwen op de campus zelf en niet in het centrum. Toch vindt de VVD het belangrijk om in het centrum een goede mix van onzelfstandige en zelfstandige woningen te hebben. Om een concentratie van studentenhuizen te voorkomen, wil het CDA een limiet: in elke straat mag maar 1 op de 6 huizen een studentenhuis zijn Stadsbelangen Delft is niet tegen het ombouwen van lege panden naar studentenwoningen, maar vindt wel dat de TU meer verantwoordelijkheid moet nemen in het realiseren van studentenwoningen op de campus.  Niet elke nieuwe student kan in Delft komen wonen. Studenten moeten ook kijken naar woningen in andere gemeentes.

Meer informatie over het debat

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl