Meer eerstejaars verwacht

De bacheloropleidingen van universiteiten blijven groeien, terwijl de hogescholen waarschijnlijk met krimp te maken krijgen. Dat blijkt uit de voorlopige aanmeldingen voor het hoger onderwijs. 105 duizend aspirant-studenten hebben zich inmiddels aangemeld voor de bacheloropleidingen. Dat is 4,7 procent meer dan vorig jaar om deze tijd.

Aanmeldingen zijn overigens niet hetzelfde als echte inschrijvingen. Van de 100 duizend aanmelders gingen er vorig jaar maar 63 duizend van start. Soms tellen de universiteiten iets meer vooraanmeldingen en krijgen ze toch iets minder eerstejaars. Maar de cijfers geven een idee van de trend. Die groei van 4,7 procent zegt: de instroom gaat niet sterk dalen.

© HOP. Bron: Universiteiten van Nederland.

Overigens bleek eerder deze week dat de wo-masteropleidingen juist tien procent in de min staan, maar die vooraanmeldingen zijn minder betrouwbaar. Het kan zomaar iets met verschoven deadlines te maken hebben.

Hbo
Bij de hogescholen hebben zich 142 duizend potentiële studenten aangemeld en dat is 1,7 procent minder dan vorig jaar. Geen enorm verschil, maar de pijl wijst toch naar beneden. Hogescholen voorzien de komende jaren een krimp van het aantal studenten. Het is een van de redenen om zich op hun rol te beraden. Een speciale commissie van lectoren komt dit najaar met een analyse.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau