Meer aandacht voor alfa/gammavakken

In het instellingspakket moeten tenminste vier studiepunten voor niet-technische vakken worden ingeruimd. De TU moet alfa/gammavakken beter in het onderwijs integreren, vindt de studentenraad van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM).

De alfa/gammavakken die door TBM worden verzorgd, hebben volgens de studenten op dit moment nog geen stevige plek in de verschillende studieprogramma’s. Het schort aan ‘horizontale integratie’: de afstemming met technische vakken binnen hetzelfde jaar, en aan verticale integratie: afstemming van de verschillende alfa/gammavakken door de studie heen.

Het belang van deze vakken staat buiten kijf, en wordt ook door het college onderschreven, aldus de studentenraad. Ze brengen de studenten communicatieve vaardigheden bij, leren hen na te denken over de rol van technologie in de maatschappij en technologie te ‘managen’.

Het belang van de vakken moet volgens de raad tot uiting komen in een minimum van vier studiepunten binnen het gezamenlijke ‘instellingspakket’ voor de basisstudie. Daarnaast moet het studenten gemakkelijker worden gemaakt keuzevakken in Leiden en Rotterdam te volgen. Nu is de erkenning van niet-Delftse keuzevakken vaak problematisch en dat werkt demotiverend, aldus het rapport. Het Studenten Informatie Centrum in het nieuwe TBM-gebouw zou alle informatie over niet-technische vakken, binnen en buiten Delft, moeten bundelen.

Rector Wakker, die het rapport vrijdag aangeboden kreeg, reageert opgetogen: ,,Dit ga ik in het volgend overleg met de faculteiten inbrengen. Tijdens mijn vorige rectoraat hebben we een richtlijn opgesteld van zestien studiepunten voor niet-technische vakken in de hele opleiding. De faculteiten moeten nu maar aangeven wat daarvan terechtgekomen is. Het primaat % dat heb ik ook aan de studenten gezegd % ligt echter bij de faculteiten.”

De TU moet alfa/gammavakken beter in het onderwijs integreren, vindt de studentenraad van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). De raad stelde een rapport op over de toekomst van het niet-technische interfacultaire onderwijs.