ME ontruimt Franse Sorbonne Universiteit

De oproerpolitie heeft gisteravond een einde gemaakt aan de bezetting van de Franse Sorbonne Universiteit door actievoerende studenten. “Uit veiligheidsoverwegingen” blijven de deuren nu twee dagen lang gesloten.

In Frankrijk protesteren studenten tegen regeringsplannen voor selectie aan de poort van universiteiten. Afgelopen maand bezetten ze verschillende universiteiten en donderdag was de beroemde Sorbonne aan de beurt.

Zo’n tweehonderd demonstranten verzamelden zich voor de poort van de universiteit. Een deel van hen was al binnen. Er hingen spandoeken met slogans uit de ramen. “Van wie is de Sorbonne?”, riep iemand. “Die is van ons!”, scandeerden de andere studenten.

Maar het was snel voorbij. De bestuurders van de Sorbonne hebben drie uur lang met de bezetters onderhandeld. Toen had de rector er genoeg van en haalde hij de ME erbij.

Ontruiming

De ontruiming zou ordelijk zijn verlopen, al laten beelden zien dat de demonstranten niet zomaar meegingen. Volgens president Emmanuel Macron zijn de meeste bezetters geen studenten, maar beroepsdemonstranten.

De plannen zijn bedoeld om het studierendement aan Franse universiteiten te verbeteren. Overbevolkte opleidingen kunnen straks talent en motivatie van studenten meewegen bij de toelating. Tegenstanders menen dat de gelijkheid in het geding is.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau