Masterstudente Fleur Fok wint dichtwedstrijd

Natuurkundestudent Fleur Fok is een van de winnaars van een dichtwedstrijd over brugwachtershuisjes. Haar dichtregels zijn nu te lezen op de kadehekken van de Koepoortbrug.

Op dinsdag 26 juni werd het gedicht van Fleur Fok langs de Koepoortbrug onthuld. (Foto: Connie van Uffelen)

Slechts drie dagen voor de deadline hoorde Fleur Fok van een dichtwedstrijd van de Stichting Brugwachtershuisjes. Het thema was trekvaart en brugwachtershuisjes. De prijs: je dichtregels op de kadehekken van de Delftse Koepoortbrug. Ze was meteen verkocht. “Ik woon tegenover deze brug en heb een passie voor Delft en dichten.”

De masterstudent natuurkunde stelde zich voor dat ze op de brug stond te wachten. In gedachten liet ze zich terugvoeren naar vroeger tijden, waarin bruggen niet vanzelf open gingen en je dus een brugwachtershuisje nodig had. Met haar voorliefde voor zinspelingen vloeide uiteindelijk het volgende uit haar pen:

Buiten vaart de binnenvaart

En ik wacht op de brug

Wie bij ’t huisje naar binnen staart

Ziet zo de brugwachter weer terug

Die gedachte neemt me mee

Terug naar lang vervlogen tijden

Vol trekschuiten die gedwee

Over het gladde water glijden

Van ver hoor ik ze al

Want de schippers roepen luid

Naar hun jaaglieden op de wal

Ik zie ze trekken aan de schuit

Zo’n brug naar het verleden

Gaat niet vanzelf open

Hieraan denk ik in het heden

Totdat ik weer door kan lopen

Oorspronkelijk had Fok een kortere versie opgestuurd, maar daarin zat geen link naar de trekvaart. Ze schreef er wat regels bij en won prompt de wedstrijd, samen met drie anderen: Cindy Righarts, Mary Heylema en Tjitske de Haas.

De stichting was zo enthousiast dat ze al haar zestien regels op de kadehekken zette en dinsdagmiddag samen met de andere gedichten onthulde. Fok vertelt ‘zo blij als een kind’ te zijn. “Ik woon er tegenover dus ik kijk vanuit mijn raam op de hekken. Binnenkort vertrek ik denk ik uit Delft en het is zo mooi als ik dan zoiets achterlaat. Ik ben hier geboren en heb leren steppen op die brug.”

FleurFok_26juni2018_ConnievanUffelen1440px_0.jpg

(Fleur Fok: “Ik heb leren steppen op die brug.” Foto: Connie van Uffelen)

Wat misschien heeft geholpen is dat ze in haar mail had vermeld dat ze ooit in spiegelschrift een gedicht over Delft op haar raam had geschreven. “Dat had ik met een raamstift gedaan in de hoop dat er een voorbijganger omhoog zou kijken en het zou lezen. En nu wordt mijn gedicht gewoon op de hekken gezet en is het kunst in de openbare ruimte.”

Hoewel Fok altijd al heeft geschreven en graag ‘creatief bezig’ is, kost haar veel tijd naast haar studie. Ze is momenteel aan het afstuderen bij Imphys op high-resolution microscopy. “Vaak vragen mensen of je wel creatief kunt zijn als bèta. Ja, dûh. Natuurlijk! Ik zeg altijd dat je ook creatief moet zijn om integralen te kunnen oplossen. Ik vind het zonde als mensen die bèta zijn hun creatieve kant overboord gooien. Met goede inspiratie en oefening schrijft een gedicht gemakkelijker dan je denkt.”

Wil je ook gedichten (leren) schrijven? Schrijf je dan gratis in voor de outdoor edition van de Poetry Clinic van Bauke Steenhuisen en slam poet Najiba Abdellaoui.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl