Opinie

Masterplan TU-wijk gaat voorbij aan eigen expertise

Verbazingwekkend ofwel schandalig vind ik dat het stedenbouwkundig ontwerp in vreemde handen wordt gegeven en dat er enkele tonnen voor worden uitgetrokken, zonder de in onze faculteiten aanwezige expertise op dit gebied te benutten! Wat is de reden dat het hoofdgebouw mevrouw Riek Bakker van de TU Eindhoven tot projectleider benoemt en niet een gerenommeerd collega van Bouwkunde?

Waarom worden nu opdrachten aan een aantal architecten- en adviesbureaus gegeven voor het ontwerpen van het stedenbouwkundig masterplan, in plaats van de aanwezige expertise bij Bouwkunde en Civiele Techniek te benutten? Heeft men bij Vastgoedbeheer niet bedacht dat de corporate identity van de TU-gemeenschap schade lijdt, indien men werk buiten huis laat doen dat door eigen kracht beter en goedkoper kan en tegelijkertijd tot identificatie van de medewerkers en studenten met het product bijdraagt?

Het ‘professionele’ gedrag van Vastgoedbeheer doet afbreuk aan het imago van de TU en ondermijnt een fundamenteel ontwerpprincipe dat wij de studenten leren: klantgerichtheid en participatie. Ik hoop dat het handelen van Vastgoedbeheer niet de nieuwe bestuurscultuur van de TU representeert.

Prof.dr.ing. I.A. Hansen, subfaculteit Civiele Techniek, sectie Verkeerskunde

De activiteiten van Vastgoedbeheer (bijlage bij Delta 37 van 3 december 1998) zijn mijns inziens zorgwekkend: sinds de TU in 1995 eigenaar van alle onroerend TU-goed is geworden, lijkt Vastgoedbeheer zich als een professionele projectontwikkelaar te willen profileren. Eerst wordt monumentaal erfgoed van de TU verkocht en nu zal de hele TU-wijk op de schop.

Prof.dr.ing. I.A. Hansen, subfaculteit Civiele Techniek, sectie Verkeerskunde