Massale demonstratie tegen sluiting ‘Soros-universiteit’

Naar schatting zeventigduizend mensen hebben zondag in Boedapest gedemonstreerd tegen de sluiting van de Central European University. Zij hopen dat de Hongaarse president een veto uitspreekt.

De Central European University, opgericht door de Hongaars-Amerikaanse zakenman George Soros, kan worden gedwongen Hongarije te verlaten. Vorige week nam het Hongaarse parlement haastig een wetsvoorstel aan waardoor buitenlandse universiteiten aan strenge eisen moeten voldoen.

Behalve een vestiging in Boedapest moet de CEU straks ook een campus in de Verenigde Staten hebben. In korte tijd moet ze een campus openen in de staat New York.

Eerder kregen de demonstranten bijval van vooraanstaande academici, die de Hongaarse regering verzochten het wetsvoorstel in te trekken. Nu dat stadium is gepasseerd, lobbyt rector Michael Ignatieff in Washington om ‘zijn’ universiteit open te houden. Deze week bezoeken Amerikaanse diplomaten Boedapest om over de zaak te praten.