Marketing wil werven via clusters

Marketing en communicatie gaat de mogelijkheid onderzoeken om in de toekomst studenten te werven op basis van de clusters science, design en engineering.

Het idee voor ‘clusterwerving’ staat in het meerjarenplan van marketing en communicatie voor de komende drie jaar. “Van concrete plannen is geen sprake”, benadrukt Michel Kok, secretaris van de directie marketing en communicatie. “We willen eerst uitgebreid praten met de faculteiten. Maar zo’n aanpak zou houvast kunnen bieden aan scholieren die nog onzeker zijn over de vraag welke studie ze willen doen.” Kok erkent dat de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek lastig in te passen valt binnen één cluster.

Marketing en communicatie moet professioneel en klantgericht opereren, zo valt in het meerjarenplan te lezen. Vanaf 2007 kunnen faculteiten gebruik maken van een basispakket communicatiediensten, met daarin onder meer opleidingsbrochures en een interne nieuwsbrief. “Waar vroeger sprake was van versnippering, zie je nu dat dezelfde vormgever en dezelfde redacteuren een reeks brochures voor de verschillende faculteiten maken”, zegt Kok. “Dat is efficiënter en goedkoper, bovendien krijg je een eenheid van toon.” Faculteiten kunnen tegen betaling ook voor een uitgebreider pakket kiezen, bijvoorbeeld in een jubileumjaar.

Momenteel wordt bij marketing en communicatie druk gewerkt aan een project dat onderzoeksresultaten van de inmiddels veertien Delftse research centers moet vertalen naar uiteenlopende doelgroepen als scholieren, overheid en industrie. “We brengen nu met drie accountmanagers binnen de research centers in kaart welk onderzoek voor welke groep interessant is”, zegt coördinator wetenschapscommunicatie Maarten van der Sanden, die het project leidt. “Daarnaast gaat het steeds om de vraag: wat is de beste invalshoek om dit onderwerp toegankelijk te maken voor de doelgroep in kwestie? Deze informatie dient dan als uitgangspunt waar andere vormen van communicatie, zoals public affairs, communicatie rond kennisvalorisatie en masterwerving, uit kunnen putten. We willen de onderzoekers ook zelf over hun communicatie met allerlei doelgroepen laten nadenken, bijvoorbeeld door ze cursussen aan te bieden.” In de loop van 2006 zullen ook via het internet uitvoerige dossiers worden aangeboden over de verschillende onderzoeksgebieden.

“Just do it, het interne motto van marketing en communicatie, betekent niet dat we als kippen zonder kop overal achteraan hollen”, zegt Kok. “Maar we durven wel meer kansen te grijpen om het imago van de TU Delft te verbeteren.”

In de strijd om studenten, toponderzoekers en geld is een ‘sterk merk’ goud waard. De TU Delft moet zich onderscheiden . ook van de twee andere TU’s. “Dat lukt op een aantal punten al heel aardig”, zegt Kok. “Zo wordt in kranten als NRC Handelsblad en de Volkskrant de TU Delft relatief veel vaker genoemd dan de Universiteit Twente en de TU Eindhoven. Zonder de inspanningen van onze persvoorlichters zou de TU Delft niet zoveel exposure krijgen.” (JP)