Marco Waas in opspraak

Marco Waas, decaan van de faculteit 3mE, heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling. Hij zou het bedrijf van zijn vrouw voor driekwart miljoen euro aan opdrachten hebben bezorgd.

Binnen de TU Delft was al bekend dat de decaan in 2009 verantwoordelijk was voor twee opdrachten aan een Amsterdams bedrijf dat mede-eigendom was van zijn vrouw. Volgens NRC Handelsblad leverde dat de decaan vorig jaar een standje op van collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg, die het aanvankelijk als incident beschouwde.

Nader onderzoek van de krant wijst uit dat Waas een ander bedrijf van zijn vrouw bij nog eens vier andere projecten inschakelde. Onder meer bij Delft Blauw, de door RTL uitgezonden tv-serie waarvan Waas in 2005 de initiatiefnemer was.

Collegevoorzitter Van den Berg noemt de handelswijze van de decaan onverstandig, “omdat hij de schijn van belangenverstrengeling had moeten vermijden”. Ook spreekt hij de decaan aan op het verzwijgen van een eigen bedrijfje. De TU Delft gaat de gedragscode voor haar medewerkers aanscherpen.

SP-kamerlid Jasper van Dijk wil van de staatssecretaris weten of bij andere universiteiten vergelijkbare kwesties spelen.

In de periode van 2000 tot 2009 kreeg gemiddeld acht procent van de promovendi het predicaat ‘cum laude’. Dat is volgens vice-rector Hans Beunderman ‘niet wenselijk’. “Cum laude moet echt super exceptioneel zijn. Per jaar of per faculteit waren er uitschieters tot maximaal vijftien procent.”
Volgens Beunderman ontstond de indruk dat de externe leden van de promotiecommissie niet snel geneigd zijn om tegen een voorstel tot cum laude te stemmen als promotor en co-promotor voor zijn. “Er is een zekere gêne.” Daarom zal voortaan tijdens het beraad van de promotiecommissie de voorzitter (de rector) het beleid vóór de stemming nog eens toelichten.
Verder moet een voorstel voor een cum laude voortaan voorzien zijn van ten minste twee aanbevelingsbrieven van toonaangevende externe experts. Als aanvullend beoordelingscriterium moet een proefschrift ‘binnen redelijke tijdsduur’ tot stand zijn gekomen. “Als je er tien jaar over doet, is dat kwestieus”, zegt Beunderman.

Ook moeten promotiecommissies voortaan niet alleen meer het proefschrift wegen, maar ook andere blijken van hoogwaardige wetenschappelijke kwaliteit. “Heeft de promovendus bijvoorbeeld al veel gepubliceerd of opgetreden op hoogwaardige congressen en lovende kritiek ontvangen?” zegt Beunderman.
Tot slot moet een voorstel tot cum laude voortaan vijf weken in plaats van drie weken voor een promotie ontvangen zijn, zodat het college voor promoties nog kan beoordelen of de gronden van het voorstel goed en overtuigend zijn.

Overigens is het uiteindelijk wel de promotiecommissie die beslist.
Los van de strengere eisen voor cum laudes komen er nog wat extra promotieregels. Zo mochten er formeel drie promotoren of twee promotoren en een co-promotor in de achtkoppige promotiecommissie zitten, maar wil het college voor promoties terug naar maximaal twee betrokken supervisoren om de onafhankelijkheid te waarborgen.
Verder wordt Frans of Duits als voertaal in proefschriften ontmoedigd. “Je wilt een groter publiek bereiken, ook op de zitting”, zegt Beunderman.