Marco Waas legt decanaat neer

Marco Waas stopt per 1 april 2012 als decaan van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

In een mail aan zijn medewerkers schrijft hij dat hij heeft besloten om niet op te gaan voor een derde termijn. “Dit is geen gemakkelijk besluit geweest en ik doe dit met pijn in mijn hart. Ik denk dat jullie weten met hoeveel passie en voldoening ik de positie van decaan vervul.”

Zijn activiteiten op het gebied van valorisatie nemen daarnaast steeds meer tijd in beslag, zo meldt hij. Hij wil zich dan ook volledig richten op ‘open innovatie en ondernemerschap in regionale, nationale en internationale context’ , zo liet hij weten tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn faculteit. “Het is goed voor de faculteit en de TU Delft om het stokje over te dragen aan iemand met nieuwe ideeën die nodig zijn om weer een volgende stap te zetten.”

Desgevraagd heeft Waas hier op dit moment verder niets aan toe te voegen, zo laat hij Delta per mail weten. “Over enige tijd wellicht wel.”

Waas was sinds april 2004 decaan van 3mE en had kennisvalorisatie onder zijn hoede. Tijdens zijn intreerede pleitte hij voor innovatie als enige redding voor de Nederlandse economie. “Als we niet willen eindigen als één groot Madurodam voor Chinese toeristen, zullen we voorop moeten lopen met technische ontwikkelingen.”

Om het ondernemerschap te promoten richtte de TU niet lang daarna samen met de gemeente Delft een nieuwe ondernemersclub op: de Young Entrepreneurs Society Delft (YES!Delft). Ook was Waas namens de TU een van de trekkers van Science Port Holland, een initiatief van de universiteit en de gemeentes Delft en Rotterdam voor de ontwikkeling van een biotechpark tussen Delft en Rotterdam.

Het college van bestuur schrijft in een persbericht dat Waas zich op het gebied van innovatie en ondernemerschap ‘heeft ontwikkeld als een autoriteit’ en dat hij daarvoor blijken van erkenning heeft gekregen. Waas kreeg onder meer de Europese Achieve More Award en werd genomineerd voor de titel Delfts Icoon 2010.

In juni 2011 kwam Waas in opspraak: NRC Handelsblad schreef dat hij zich ‘jarenlang schuldig had gemaakt aan belangenverstrengeling’ omdat hij betrokken zou zijn geweest bij zes opdrachten aan zijn vrouw. Het bedrijf van zijn vrouw deed onder meer opdrachten voor Science Port Holland en YES!Delft.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg vond toen dat er niets was gebleken van ‘harde belangenverstrengeling’. “De schijn was er wel, het feit niet”, zei Van den Berg in Delta. “Je hebt de schijn tegen. Dat vind ik niet een reden om te stoppen met Waas. Er is waardering voor zijn werk.”

Waas had zich volgens Van den Berg aan eerdere afspraken gehouden, maar vond wel dat het moest stoppen. NRC meldde vervolgens dat uit een feitenonderzoek dat Van den Berg door PWC had laten doen bleek dat het niet om zes maar om tien opdrachten ging. De collegevoorzitter vond dat Waas niet onjuist had gehandeld, maar noemde de situatie wel onverstandig.

Nu Waas vertrekt, dankt het college hem in een persbericht ‘voor de kwaliteit, het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee hij de faculteit de afgelopen acht jaar heeft geleid’. De werving voor een nieuwe decaan begint binnenkort.

Zestien vierkante meter en wat biertjes. Meer is niet nodig voor de tweede Delftse editie van het Studentenkamerfestival, dat op woensdag 16 februari plaatsvindt. Nou ja, en wat performers natuurlijk, onder wie singer/songwriter Scarlet Mae, cabaretgezelschappen Maartje & Kine en Herman in een Bakje Geitenkwark, klezmerband L’Chaim en luchtacrobaat Jafna de Paauw. Stukafest wordt namelijk niet gewoon gehouden in het theater, maar op dertien verschillende studentenkamers. Die liggen allemaal in het centrum en op loopafstand van elkaar, en bieden plek aan gemiddeld dertig bezoekers.

Vreselijk krap natuurlijk, maar dat is nou net het idee. De voorstellingen worden in verschillende rondes gegeven, zodat je min of meer je eigen programma kunt samenstellen. Dat begint met een winterse StukaHap door de koks van club Ciccionina (wel even reserveren!) om 18.30 uur en een gratis openingsconcert van de Nederlandstalige electropopband Jasper en de Robots om 19.30 uur. Daarna ga je door naar één van de studentenkamers.
De aftrap van Stukafest is komende vrijdag 28 januari al, met lekker dansbare optredens van Wooden Constructions, dj Lustige Lola und Weltschmertz en Rrriots!! in het cultureel centrum. Kun je meteen kaartjes kopen.

Kick-off Stukafest 2011, vrijdag 28 januari in het cultureel centrum. Aanvang: 22.00 uur. Stukafest zelf vindt plaats op woensdag 26 februari. www.stukafest.nl