Studentenleven

Maandenlang repeteren voor één spektakelstuk: Virgiel Theater speelt Young Frankenstein in het Circustheater

Ruim zestig Virgilianen werkten dit jaar hard aan hun lustrumtheaterstuk. Maandag staan ze in het Circustheater in Scheveningen.

Een scène uit de voorstelling Young Frankenstein, opgevoerd door Virgiel Theater. (Foto: Jaden Accord)

Dutch only

Over minder dan een week mogen ze, de ruim zestig studenten die Theater de Veste deze week twee dagen bezetten voor hun laatste repetities. Bijna allemaal zijn ze Virgiliaan, maar op dit moment bovenal theatermaker. Hun lustrumstuk Young Frankenstein is bijna klaar voor uitvoering.

Want na vele maandagavonden, weekenden en een aantal lange, laatste repetitiedagen staat Virgiel Theater maandagavond 5 juni op het podium van het meer dan achttienhonderd zitplaatsen tellende Circustheater in Scheveningen. Inderdaad, hetzelfde theater als waar de allergrootste musicalproducties van Nederland draaien.

Voor deze laatste drukke weken heeft theatercommissielid Willemijn Loonen, net als haar commissiegenoten, haar studie op pauze gezet. Ze vindt het ‘wel even lekker zo, even focussen op één ding tegelijk.’ In dit laatste kwartaal is de commissie een voltijdsbaan. De rest van het jaar werken de commissieleden —  die niet meespelen, maar zich in jaarlijkse toerbeurten bekommeren om de logistiek, de PR, kortom, al het regelwerk — gewoon door aan hun studie.

Volle dag repeteren

Willemijn vindt ze nu al het állerleukste, deze dagen waarin ze constant van hot en her rent. En dan moet het hoogtepunt nog komen. Het theater in Scheveningen hebben ze maar één volle dag tot hun beschikking.
’Dat wordt maandag dus vroeg opbouwen ’s ochtends, de hele dag repeteren zodat alles in ieder geval één keer gedaan is op het grote podium en ’s avonds eindelijk het moment waar we al zo lang naartoe werken.

De Virgilianen spelen Young Frankenstein, een Broadway-succes dat in 1974 het levenslicht zag als speelfilm van regisseur Mel Brooks. De comey slash horror slash musical is een sequel op het klassieke Frankenstein-verhaal van Mary Shelley. Hoofdpersoon Frederick is een nakomeling van de monsterbouwende dokter die niets te maken wil hebben met zijn afkomst, maar desondanks afreist naar Transsylvanië als hij het familiekasteel erft. En dat is de vraag: gaat hij zijn voorouder achterna? Komt er weer een monster? Daarvoor moet je maar komen kijken, lacht Willemijn.

De cast en crew, ruim zestig mensen sterk, is bij elkaar verzameld door audities te houden op Virgiel, aangevuld met wat externe aanwas. Sommigen kennen de theaterwereld al door en door, voor anderen is het de eerste keer. Willemijn: Die ontdekken hier opeens dat ze een supermooie zangstem hebben, geweldig kunnen dansen of meesterlijke decors kunnen ontwerpen. Hoor je ze opeens superzuiver zingen in een meerstemming koor! Dat is echt gaaf.

Professionele aanpak

Om die talenten naar boven te halen, wordt de groep bijgestaan door een artistiek team, bestaande uit regisseur André van Hest (tevens vertaler van het stuk), de dirigent, een zangcoach en een dansdocent. Stuk voor stuk betaalde professionals, vertelt Willemijn, die soms al tien jaar samenwerken met de Virgilianen.

Ook in niet-lustrumjaren werkt de theatergroep elk jaar aan een stuk dat ze aan het einde van het collegejaar opvoeren. Vorig jaar was dat SPAMelot in Theater de Veste, het jaar daarvoor een online-coronaversie van Shakespeares Romeo & Julia. Het grote Scheveningse podium is geen onbekend terrein: tijdens het vorige lustrum stond Virgiel Theater er met Shrek.

Na lang toewerken naar dat ene moment, valt maandagavond na de voorstelling dan toch onvermijdelijk het doek. We gaan allemaal huilen” , denkt Willemijn. Ik krijg nu al bijna kippenvel als ik denk aan het moment dat we met z’n allen op dat podium staan en de gordijnen dichtgaan.” Ze is even stil. Het is zo bijzonder om onderdeel te zijn van zo’n grote productie. Om te zien hoe het allemaal samenkomt. Hoe het decor op z’n plek valt. Hoe de band precies op het goede moment inzet. Als iemand op komt rennen in de allermooiste zijden jurk die je ooit hebt gezien. Dan denk je: wow, dit hebben wij, gewoon maar een groep studenten, gewoon gemaakt.

• Young Frankenstein door Virgiel Theater. Maandagavond 5 juni om 19.30 uur in het Afas Circustheater in Scheveningen. Kaarten zijn te koop op de website virgieltheater.nl

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl