Maak een vluchteling wegwijs

Het valt als vluchteling niet mee je weg te vinden in het Nederlandse hoger onderwijs. De stichting voor Vluchteling-Studenten UAF hoopt dat andere studenten hen daarbij willen helpen.

“Veel vluchtelingen leven geïsoleerd”, zegt Gaya Blom van het UAF. De stichting koppelt hen daarom zo veel mogelijk aan mentoren. Zij gaan mee naar voorlichtingsdagen, helpen met inschrijven of lezen sollicitatiebrieven na. “Maar mentoren zijn vaak gepensioneerd, terwijl jonge vluchtelingstudenten ook graag mensen van hun eigen leeftijd leren kennen.”

De vluchtelingstudenten en hun mentoren kunnen helemaal zelf aangeven wat ze willen, benadrukt Blom. “Sommige vluchtelingen willen graag dat iemand hun helpt met de administratie, terwijl andere het leuk vinden om gewoon een kop koffie te drinken en zo meer mensen te leren kennen.”