Maagdenhuis inspireert Londense studenten

In Londen hebben enkele tientallen studenten de London School of Economics bezet uit protest tegen het ‘neoliberale business model’ van de universiteit. Ook zij lopen te hoop tegen het management van de universiteit en eisen meer inspraak.

Een groep van rond de veertig studenten heeft gisteren een college- en vergaderzaal van de London School of Economics bezet, meldt universiteitskrant BeaverOnline. De groep heeft zich solidair verklaard met de bezetters van het Maagdenhuis in Amsterdam en met studentenprotesten in Sheffield, Warwick en Oxford.

De eisen van de Britse studenten komen voor een groot deel overeen met die van de actievoerders in het Maagdenhuis: meer inspraak van studenten en medewerkers en meer vaste contracten voor het personeel. Ook organiseren de bezetters workshops, debatten en lezingen in de bezette zaal.

Toch zijn er ook verschillen. De eisen van de Londense studenten zijn bijvoorbeeld politieker gemotiveerd dan die in Amsterdam: de bezetters willen dat hun universiteit alle samenwerking stopzet met de olie-industrie en met bedrijven die geld verdienen aan de bezetting van Palestijnse gebieden door Israël. Ook eisen ze dat de politie wordt geweerd van de campus en dat de visaregels voor internationale studenten veranderen.