Lustrum DSC niet voor iedereen een feest

Met het lustrum voor de deur legt het Delftsch Studenten Corps de laatste hand aan hun feestlocatie, een oud bedrijvenpand naast station Delft Zuid. Niet iedereen is daar blij mee.

Al van ver is het spandoek op het pand te zien. (Foto’s: Roos van Tongeren)

Vanaf de Kruithuisweg is het al te zien aan een gigantisch spandoek dat buiten hangt: Katalyse, het 34ste lustrum van het DSC. Zo’n zevenhonderd leden zijn keihard aan het werk in het oude IZA-pand: over twee dagen begint het lustrum en nog lang niet alles is af. Manitous met bouwmaterialen rijden af en aan en alles zit onder het stof. In de ooit grote lege ruimtes staan nieuwe muren met zodat ruimtes met allerlei thema’s ontstaan: van een bruine kroeg tot een fullmoon danszaal en van een chique restaurant tot een gemetselde boerderij (met echte kippen).

Maar niet iedereen is blij met de feestlocatie. Via verschillende sociale media laten buurtbewoners zich uit over de geluidsoverlast die zij nu al ondervinden, nog voor het veertiendaagse feest daadwerkelijk gestart is. Raadslid Jolanda Gaal van Onafhankelijk Delft schreef namens hen een protest.

“Ik vind het prima als studenten een feestje hebben, maar hier wonen burgers die gewoon ’s ochtends weer naar hun werk moeten”, vertelt Gaal. “Het grootste probleem is de geluidsoverlast van brallende studenten op straat. Ik vind het belachelijk dat ze de hele straat kunnen afzetten. Het is echt een puinhoop, met overal hekken en rotzooi. Zo verpest je het voor het feest al bij de mensen en dat is gewoon niet slim. Hoe hebben zij een vergunning kunnen krijgen voor een feest in dat pand, zo dichtbij een woonwijk?”

In het pand zit zelfs een echt restaurant, met keuken.

“De burgemeester betreurt dat er nog veel buurtbewoners zijn die het zo vervelend vinden”, vertelt de persvoorlichter van de gemeente. “We hebben maanden met de studenten overlegd en zij hebben op tijd alles aangeleverd om de vergunning rond te krijgen. We controleren streng of alles volgens de afspraken verloopt en anders nemen we onmiddelijk maatregelen, zoals de muziek zachter zetten. Het feest direct stoppen, geeft alleen maar meer overlast van veel publiek op straat, maar is altijd een optie.”

Tijn Bartelings bij een van de vele zelfgebouwde barren in het pand.

De voorzitter van de lustrumcommissie, Tijn Bartelings, vindt het ook jammer dat de buurt zo reageert. “Natuurlijk snap ik dat mensen uit de buurt het niet gewend zijn dat er iets gebeurt in een pand dat al twaalf jaar leeg staat. We doen er alles aan om overlast te minderen. Zo keken verschillende geluidsbureaus naar onze geluidsniveaus en houden we alles binnen de norm. We hebben 22 man beveiliging rondlopen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat niemand bij de ingang blijft hangen. Ik heb mijn eigen telefoonnummer verspreid door de buurt. Pas twee personen belden mij, en daar zijn we mee om de tafel gegaan. Ook organiseerden we een buurtborrel, daar kwamen dertien mensen op af en die waren positief.”

De wijnglazen staan al op tafel in het restaurant.

Een lustrum in een ander pand, dat van top tot teen wordt opgeknapt tot feestlocatie, is niet ongebruikelijk. Al vele jaren viert DSC zo het lustrum. Grote verenigingen in andere steden doen het net zo: een oude suikerfabriek in Groningen, een voormalige fabriekshal in Utrecht en een leegstaande school in Leiden werden de afgelopen vijf jaar al omgetoverd. Op het moment van schrijven viert Augustinus uit Leiden het lustrum in de schaatshal, waar ook niet iedereen blij mee is. Waarom toch altijd die externe locaties?

De laatste lichten worden opgehangen.

“Alleen in een extern pand kun je de dingen doen die we nu doen”, vertelt Bartelings. “Alleen daar kun je bouwen en laten zien wat je kan. No way dat je ergens anders de vrijheid krijgt om neer te zetten wat we nu doen.” Inderdaad, wat de studenten van de vereniging hebben gedaan is niet niks, ze voeren zo veel mogelijk zelf uit om kosten te besparen. Kan het niet blijven als feestlocatie? “Nee”, reageert de gemeente. “Het is bestemd als bedrijventerrein. Voor feesten hebben we een prachtige locatie: Lijm en Cultuur.” “Dat is voor onze periode te duur, dus het is fijn dat we hier terecht konden”, aldus Bartelings.

Het dakterras is nu nog een prima plek om uit te rusten

Al twee maanden zijn de corpsstudenten aan het verbouwen op de locatie. Dit weekend barst het veertien dagen durende feest dan eindelijk los. Voor de buurt zou het fijner zijn als het minder lang duurt, een week, of misschien zelfs een weekend. Waarom moet het zo lang? “We willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken. We hebben toneelstukken, een ouderdag, een gala, een paardendag, een speciale dag voor studenten uit het hele land en twee reunistendagen. Het past gewoon niet in een kortere tijd.”

Bijna alle muren in het pand zijn opnieuw geschilderd.

Kunnen buurtbewoners langskomen? “Ja, zeker! We willen juist aan zoveel mogelijk mensen laten zien wat we hebben neergezet”, zegt Bartelings. “De toneelstukken zijn voor iedereen te bezoeken, en er is een concert. Voor de bewoners die een kijkje willen nemen in dit pand; zij kunnen op beide zondagen langskomen op ons foodtruckfestival. We deelden al vierduizend consumptiebonnen uit aan de buurt. Op 15 juli kijken we ook de finale van het WK op een groot scherm.”

Roos van Tongeren / Redacteur