Luchtzuiverende klinkers maken uitlaatgassen onschadelijk

De TU Delft zal in samenwerking met de universiteit van Leuven onderzoek doen naar luchtzuiverende milieuklinkers. Afgelopen maandag presenteerde de gemeente Vlaardingen een proefproject met deze straatstenen.

Op de Marathonweg in Vlaardingen is circa 1500 vierkante meter asfalt vervangen door zogenaamde D-Nox-klinkers. Deze klinkers halen bij de uitlaatpijp van een auto een aanzienlijk deel van de schadelijke stikstofoxiden uit de lucht. Volgens de Nederlandse producent van de stenen, Struyk Verwo Infra, is een steenoppervlak van ongeveer 42 vierkante meter nodig om de jaarlijkse uitstoot van een moderne auto te compenseren. De praktijkproef wordt in Antwerpen en in Vlaardingen uitgevoerd en moet aantonen of de klinkers in de buitenlucht net zo effectief werken als in het laboratorium.

De TU Delft zal de steen zowel milieukundig als technisch analyseren. Van de steen wordt de totale energie- en stikstofbalans opgesteld, van productieproces tot aan hergebruik. Bovendien moet de TU het bewijs leveren voor de, naar verwachting, lange levensduur van de steen. De universiteit van Leuven onderzoekt de effectiviteit van de klinkers. Het Delftse onderzoek wordt uitgevoerd binnen de sectie civieltechnische materiaalkunde en duurzaam bouwen van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, onder verantwoordelijkheid van prof.dr.ir. Klaas van Breugel.

De klinkers bevatten een speciale toplaag van titaniumdioxide, die als katalysator werkt. Onder invloed van ultraviolet licht worden stikstofoxiden omgezet in een filmlaag van het minder schadelijke nitraat. Het nitraat lost op in regenwater en wordt zo via de riolering afgevoerd naar de zuiveringsinstallatie.

De milieuklinker is het meest effectief bij hoge concentraties stikstof. Het proeftraject wordt daarom gehouden op een drukke kruising in een gebied dat tot één van de meest met stikstofdioxide vervuilde locaties ter wereld behoort. (IdB)