LSVb wil fuseren met ISO

Studentenbond LSVb wil met zijn ‘gematigde’ tegenhanger ISO praten over vergaande samenwerking. Maar het ISO wil niet. Volgens LSVb-bestuurslid Peter van de Wijngaart is er weinig aan de hand. ,,We praten regelmatig met het ISO over hoe we beter kunnen samenwerken.

Bij de LSVb aangesloten bonden beweren het tegendeel. Tijdens een vergadering met deze bonden heeft het LSVb-bestuur uitdrukkelijk toestemming gevraagd – en gekregen – om over verdergaande samenwerking met het ISO te praten. Ook voor nader onderzoek naar een fusie kreeg het LSVb-bestuur groen licht.

Voorzitter Roos Zwetsloot van het ISO vindt een fusie echter ‘absoluut geen goed plan’. Het is ‘best gezond’, zegt zij, om af en toe te praten over ‘hoe we elkaar zo min mogelijk voor de voeten kunnen lopen’. Maar daarmee is wat haar betreft de kous af.

Op plaatselijk niveau gaat de samenwerking soms al een stuk verder. De twee bonden aan de Universiteit van Amsterdam, ASVA en OBAS, zijn een paar jaar geleden zelfs samengegaan. En de VSSD, vanouds LSVb-lid, is sinds een tijdje ook lid-zonder-stemrecht van het ISO.

Tot nu toe weerhouden oude gevoeligheden en sfeerverschillen de twee landelijke bonden van hechtere banden. De inhoudelijke verschillen zijn de afgelopen jaren grotendeels verdwenen. De LSVb heeft vanouds een ‘links’ imago, terwijl het ISO zich altijd als gematigd heeft geafficheerd. Maar in de praktijk is daarvan weinig te merken. (HOP/HOb)

Volgens LSVb-bestuurslid Peter van de Wijngaart is er weinig aan de hand. ,,We praten regelmatig met het ISO over hoe we beter kunnen samenwerken. Meer is er niet te vertellen.” Het woord ‘fusie’ is nog niet gevallen, zegt hij.