LSVb stookte het vuurtje stevig op

Na maandenlang actievoeren haalde de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) deze week eindelijk het eerste succes binnen. Drie dagen nadat de voorzitters van de verenigingen van universiteiten en hogescholen zich schaarden achter de plannen van Ritzen voor bezuinigingen op het hoger onderwijs, wisten zij de voorzitters zover te krijgen dat zij het financiële rekenwerk van het ministerie weer doorkruisten.

br />
Bij de LSVb heerste maandagavond tevredenheid. Die middag was op initiatief van de studenten een verrassende verklaring op papier gezet: de voorzitters van VSNU, HBO-Raad, en de studentenorganisaties LSVb en ISO zijn tegen verhoging van het collegegeld. Daarmee haalde de LSVb het plan van Ritzen onderuit, om met steun van de universiteiten en hogescholen het collegegeld met duizend gulden te verhogen. Tegen de verklaring van Ritzen, Van Lieshout en Van der Hek werd maandag door studenten massaal geprotesteerd. De studenten voelden zich verraden door de instellingen, die zich in de afgelopen maanden nog samen met hen hadden verzet tegen de bezuinigingen op studiefinanciering en hoger onderwijs.

In de loop van maandag werd echter al duidelijk dat veel universiteiten en hogescholen moeite hadden met het akkoord. Maandagmiddag sloeg de LSVb zijn slag. De bond had lucht gekregen van een VSNU-vergadering met de collegevoorzitters van de universiteiten over de plannen van Ritzen. Een kleine delegatie studenten drong de vergadering binnen en eiste met succes dat een eerder belegde bijeenkomst tussen VSNU en HBO- Raad werd vervroegd en uitgebreid met de studentenorganisaties LSVb en ISO. Inzet van het nieuwe overleg: een gezamenlijke verklaring tegen de verhoging van het collegegeld.

Door de bocht

VSNU-voorzitter Van Lieshout, die inmiddels zwaar onder vuur was komen te liggen van de collegevoorzitters uit Amsterdam, Groningen, Delft en Twente, ging aan de Amsterdamse Vrije Universiteit door de bocht, evenals zijn collega van de HBO- Raad. De LSVb slaagde er op die manier in het smeulende vuurtje onder de intentieverklaring van Ritzen, Van Lieshout en Van der Hek flink op te stoken.

Het gevolg van de snelle actie van de LSVb was echter wel dat de studenten weer samen met de universiteiten en hogescholen door één deur konden. De LSVb kon zijn energie opnieuw richten op acties tegen Ritzen. Dinsdag werd daar met een korte bezetting van het ministerie van onderwijs door Delftse studenten al een begin mee gemaakt. Ook plaatselijke acties, zoals in Maastricht, Driebergen, Utrecht en Leiden richten zich tegen ‘Zoetermeer’ en niet tegen het eigen bestuur. Massaal is het protest inmiddels ook: in Utrecht gingen woensdag duizenden studenten de straat op. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Ritzen afgelopen maandagavond in Groningen in debat, rechts LSVb-voorzitter Hekster

Door de bocht

Marcel Wiegman