LSVb: schaf collegegeld af

Schaf het collegegeld af. En geef goede opleidingen meer geld dan slechte. Dat stelt de LSVb in hun toekomstvisie. In hun toekomstvisie Onderwijs in de aanbieding! stelt de landelijke studentenbond LSVb dat het collegegeld nodeloos rondpompen van geld is.

Daarnaast pleit de LSVb opnieuw voor de komst van een hoger onderwijsfonds, met geld van het ministerie van Onderwijs en van het bedrijfsleven. Uit dit fonds krijgen hogescholen en universiteiten voor elke studie een soort basisinkomen. Opleidingen met uitstekend onderwijs én vernieuwende studies krijgen bovenop dat basisbedrag een bonus.

Ook sleutelt de LSVb aan het inkomen van studenten. Voor de kosten van het levensonderhoud moet het ministerie van Sociale Zaken voortaan opdraaien. Alleen de vergoeding van de studiekosten komt uit het hoger onderwijsfonds.

Studenten moeten ook aan het fonds bijdragen. Dat doen ze na hun afstuderen, als ze een baan hebben gevonden. Wie zijn ‘studietax’ heeft terugbetaald, heeft recht op een nieuw bedrag uit het fonds. Met dat geld kunnen ze zich bijvoorbeeld laten bijscholen. (HOP/MtW)

In hun toekomstvisie Onderwijs in de aanbieding! stelt de landelijke studentenbond LSVb dat het collegegeld nodeloos rondpompen van geld is. Het ministerie geeft het aan studenten, die het weer aan opleidingen moeten afstaan.