L&R-studenten gaan viral met muziekvideo

Al zingend de basisbegrippen van een eerstejaars vak uitleggen? Een groep enthousiaste L&R-studenten gaat momenteel viral met een zelfgeproduceerde muziekvideo.

(Screenshot: YouTube The Delft Aeronauts)

Ruim een jaar geleden liet professor Jacco Hoekstra tijdens de pauze van het vak introduction to aerospace engineering I filmpjes zien van Acapellascience. Dit is het YouTube-kanaal waar de Canadese ‘edutainer’ Tim Blais wetenschappelijke onderwerpen uitlegt via a capella-parodieën van populaire nummers. Succesvolle titels als ‘Molecular Shape of You’ en ‘Defining Gravity’ zijn al miljoenen keren bekeken.

Hoekstra, die de filmpjes op het spoor kwam dankzij zijn studerende zoons, vond het idee zo briljant dat hij tijdens een college liet vallen dat ‘het toch mooi zou zijn als er voor dit vak ook zo’n lied was’. Hij riep studenten op hem te mailen als ze het zagen zitten om zo’n filmpje te maken. “Ik had geen idee hoeveel respons ik kon verwachten, maar uiteindelijk meldden negen enthousiaste studenten zich.”

Delft Aeronauts
De negen doopten zichzelf de Delft Aeronauts en besloten al snel een volledig nummer, met muziek, op te nemen. “We twijfelden tussen een klassiek of modern nummer”, vertelt groepslid Frank Meijering. Het werd ‘Believe’ van Imagine Dragons. “Het is modern, maar ook tijdloos zodat het voor een langere periode interessant blijft”, vindt Meijering.

Aan de hand van een lijst fundamentele begrippen schreef de groep de tekst. Meijering: “Het idee van professor Hoekstra was om eerstejaars studenten de basisprincipes van het vak te leren, maar het is flink knutselen om in drieënhalve minuut zoveel mogelijk onderwerpen onder de aandacht te brengen en het óók nog eens te rijmen.”

Na het schrijfproces studeerde de groep het nummer in waarna het werd opgenomen in een muziekstudio. “Dat vond ik leukste”, vertelt hij. “We werkten samen met een echte audio engineer, die overal verstand van had.”

Corona
Wat restte was de videoclip. “We wilden een videoclip opnemen op de faculteit en andere plekken op de campus die iets met luchtvaart- en ruimtevaarttechniek te maken hebben”, vertelt medegroepslid Reinier Zwikker. “Maar toen kwam corona.” Noodgedwongen switchte de groep naar een digitale variant waar ze verschillende animaties voor maakten.

Tekst gaat verder onder de video

Vlak voor de start van het nieuwe collegejaar presenteerden de Delft Aeronauts het eindresultaat aan een verblufte professor Hoekstra. Hij toonde de clip aan de honderden eerstejaars die vorige week in de digitale collegebanken plaatsnamen. Hoekstra: “Ze waren stomverbaasd. Sommigen dachten even dat ik zelf stond te zingen en anderen reageerden in de groepschat met This is epic’ of ‘Awesome’.”

Een goede samenvatting
Of studenten na het zien van de video klaar zijn voor het tentamen is de vraag. Zwikker: “Daar gaat het misschien wat te snel voor, maar de meeste dingen staan erin. Het is een goede samenvatting.” Hoekstra raadt de huidige eerstejaars om het filmpje aan het einde van de eerste module nog eens te kijken, “dan valt alles op zijn plek”.

Voor de studenten is het ‘passieproject’, zoals Zwikker het noemt, hiermee ten einde. “Hoewel het veel werk is, lijkt het me leuk om nog een keer zoiets te doen. En er zijn veel meer L&R-vakken, dus wie weet.”

• Delft Aeronauts zijn: Juan Bas, Mischa de Gooijer, Baturay Kombaroglu, Frank Meijering, Michael Rizk, Isabelle Joosten, Rasa Vaznelytė, Tom Weering en Reinier Zwikker. Hun video ‘Taking Off, Introduction to Aerospace Engineering I’ is op YouTube al bijna vijfduizend keer bekeken
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl