L&R stopt met Nuna

De Nuna 3 wordt mogelijk de laatste zonnewagen die in Australië richting zon racet. Initiator Wubbo Ockels heeft andere plannen die voorrang krijgen.

Tenzij er nieuwe studenten opstaan die zelf het initiatief nemen, zal de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek niet aan een nieuwe zonnewagen werken. Tenminste, niet onder leiding van initiator Wubbo Ockels.

“Het is ieder jaar een flinke inspanning”, verklaart decaan Ben Droste. “We hebben iedere race een topprestatie af kunnen leveren en ook dit jaar gaan we weer winnen. Maar het wordt nu tijd om ons te richten op een ander type voertuig of vormgeving. Daar hebben we genoeg nieuwe ideeën voor.”

Als aanvullende redenen noemt Droste de andere internationale wedstrijden waaraan de faculteit vanaf dit jaar deelneemt, zoals de Human Powered Submarine. Deze kan mogelijk het internationale wedstrijdstokje overnemen. De ontwikkeling van andere publicitair aantrekkelijke voertuigen, zoals de Superbus van Ockels, krijgt volgend jaar de meeste aandacht.

De Superbus, die met een vaart van ruim tweehonderd kilometer per uur naar Groningen moet racen, kreeg afgelopen maand een startsubsidie van het ministerie van economische zaken. Met het geld, vier ton, voert Ockels een haalbaarheidsonderzoek uit. De energievoorziening van de bus moet door een brandstofcel worden geleverd, of met hybride-aandrijving. Het laatste principe wordt al bij auto’s als de Toyota Prius toegepast.

De Nuna leverde ieder jaar ook wetenschappelijke impulsen, zoals op het gebied van vormgeving en aërodynamica. Zo testten aërodynamici van de faculteit een methode om turbulentie aan de onderkant van de wagen af te zuigen zodat de Nuna sneller door de lucht glijdt. Het bleek nog te kort dag om het foefje bij de nieuwe zonneauto toe te passen, maar de tests hebben wel voor een reeks nieuw onderzoek gezorgd.

Over de nieuwe technische snufjes die dit jaar worden toegepast zwijgen de deelnemers van het Nuna-team. “Dat is veel te riskant, want er zijn nogal wat concurrerende teams”, zegt L&R-student Annemarie Rasschaert, die de publiciteit verzorgt.

Over de voortzetting van de Nuna is wat haar betreft nog niet het laatste woord gezegd. “Ik denk dat uiteindelijk de studenten beslissen. Als zij vinden dat er een nieuwe zonneauto moet komen, is er nog best kans. Al zal Wubbo misschien niet meer meedoen, omdat hij met zijn Superbus zit.” (RZ)

www.alpha-centauri.nl

www.alpha-centauri.nl