L&R onderzoekt stratosfeer

Aan het onderzoek doen zes instellingen uit Duitsland, Nederland en Zweden mee.

Het toestel, een Cessna Citation II, zal in totaal vijf onderzoeksvluchten uitvoeren vanaf Kiruna in Zweden. De vluchten maken deel uit van het STREAM-project dat sinds 1992 de toestand van de ozonlaag bestudeerd. Aan STREAM (Stratosphere Troposphere Research Experiment by Aircraft Measurements) doen in Nederland behalve de TU Delft ook de Universiteit Utrecht en het KNMI mee.

Het onderzoek brengt de chemisch-fysische processen in kaart die een rol spelen bij de afbraak van de ozonlaag. Om lucht te vinden die van de ozonlaag naar lagere luchtlagen is gezakt, week het onderzoeksteam uit naar het hoge noorden. In de winter ligt de tropopauze, de grens tussen de troposfeer en de hoger gelegen stratosfeer, daar relatief laag. Omdat de tropopauze zelfs dan nog op zo’n negen kilometer hangt, kan alleen gebruik gemaakt worden van een straalvliegtuig.

De faculteit L&R leverde apparatuur waarmee de luchtsnelheid nauwkeurig en real time kan worden gemeten. Prof.dr.ir. A.J. Mulder van L&R: ,,De technieken om de invalshoek van een vliegtuig te meten, blijken zeer bruikbaar voor dit atmosferisch onderzoek.” De invalshoek is de hoek tussen de langsas van een vliegtuig en de luchtstroom, en wordt op ééntiende graad nauwkeurig gemeten.

De techniek wordt tijdens de vluchten gebruikt om variaties in de luchtstroomsnelheid te bepalen. Deze informatie is van belang voor de atmosferische-fysische metingen. Mulder: ,,Het is natuurlijk leuk dat hierdoor een synergie tussen onderzoeken ontstaat.” De resultaten van het onderzoek zullen onder meer gebruikt worden om computermodellen te staven.

Het vliegtuig maakte afgelopen vrijdag zijn tweede vlucht. Op 26 maart wordt het toestel weer terugverwacht op thuishaven Schiphol.
(R.O.)

De faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek vliegt momenteel met een laboratoriumtoestel boven de Barentz-zee. Het straalvliegtuigje bevat apparatuur voor bestudering van de stratosfeer. Aan het onderzoek doen zes instellingen uit Duitsland, Nederland en Zweden mee.

(R.O.)