Losse vereniging is favoriet

De surfers van Plankenkoorts ‘scoorden’ honderd nieuwe leden tijdens de Owee. ,,De nieuwe lichting studenten houdt niet van verplichtingen. Bij ons hoeft niks, geen kennismakingstijd, geen vaste trainingen; lekker relaxed”, zo verklaart Jeroen van Son de grote groei van surfvereniging Plankenkoorts.

De grote studentenverenigingen stabiliseren zich. Het Delftsch Studenten Corps telt 236 nieuwelingen, Virgiel nam 243 ‘nullen’ mee naar de kennismakingsweek. Dit zijn er zo’n vijftig minder dan in de jaren negentig gebruikelijk was.

Van de kleine verenigingen wint alleen de Delftsche Studenten Bond (aanwas: 43), maar deze groei komt na een dip vorig jaar. Onder de verliezers zijn Jansbrug (86 eerstejaars; -27) en De Koornbeurs (21; -30). Jansbrug heeft geen verklaring voor de ledenafname. De Koornbeurs geeft Lowlands de schuld en rekent op aanwas gedurende het jaar. De christelijke verenigingen blijven stabiel. Csfr verwacht 15 nieuwelingen, CSR 35.

Emiel van Dorp van roeivereniging Proteus-Eretes denkt ook dat de eerstejaars zich steeds minder willen vastleggen. Zijn club trekt 120 nieuwkomers, tegen voorheen 150 leden. ,,Roeien is een teamsport waarbij je vaste afspraken hebt. In het studiehuis en ook het nieuwe thematische onderwijs aan de TU moet je veel in groepsverband doen. Studenten leggen zich daarbuiten liever niet vast.”

Ook muziekvereniging Krashna Musika groeit, er zijn 35 vooraanmeldingen. Annemieke Mens: ,,Die moeten nog wel door de audities heen, maar groeien doen we. Ik denk dat de prestatiebeurs een rol speelt. Wij kosten gewoon minder tijd dan een traditionele studentenvereniging.”

,,De nieuwe lichting studenten houdt niet van verplichtingen. Bij ons hoeft niks, geen kennismakingstijd, geen vaste trainingen; lekker relaxed”, zo verklaart Jeroen van Son de grote groei van surfvereniging Plankenkoorts. ,,Bovendien liften we mee op de surfhype.” Plankenkoorts telt nu bijna driehonderd leden. De aanwas is bedrieglijk, want het zijn allemaal tientjesleden. ,,Maar al houden we de helft over dan is het nog veel”, stelt een opgetogen Van Son.