Lofzang op een frisdrankblikje

Dit jaar is Rotterdam omgedoopt tot City of Architecture. De lof wordt bezongen op de fantasiegebouwen van havengebied Heijplaat en op een patatkraam als frisdrankblikje.

Op zondagmiddag appeltaart eten bij Dudok, is dit jaar een heel andere belevenis dan in 2006. Een punt appeltaart is in 2007 niet alleen van slagroom voorzien, maar ook van de ontstaansgeschiedenis van het gebouw. Want wie nieuwsgierig is naar de geschiedenis van het Dudok-gebouw, kan zijn architectonische hart ophalen door middel van een audiotour. Deze audiotour van Sites&Stories, onderdeel van Rotterdam 2007 City of Architecture, leidt langs veertig moderne bouwkundige hoogtepunten van de Maasstad.

Wie in de lift van de Euromast stapt, krijgt het snelle bouwfilmpje van de toren te zien. Beneden wordt in het filmpje de eerste steen gelegd. Op de bovenste etage staat het gebouw in vol ornaat in de skyline van Rotterdam. “We willen door middel van verhalen ervoor zorgen dat mensen stil blijven staan bij deze bijzondere gebouwen”, zegt projectleider Pieter Kuster van Rotterdam 2007 City of Architecture.

Rotterdam heeft architectonisch meer te bieden dan alleen de Erasmusbrug en de kubuswoningen van Blaak, meent Kuster. “Deze stad heeft veel controversiële architectuur. Rotterdam staat er meer voor open dan andere steden. Na het bombardement en de grote brand tijdens de Tweede Wereldoorlog, wilden de Rotterdammers helemaal opnieuw beginnen. Dat heeft veel interessante, moderne architectuur opgeleverd. Zoals een patatkraam in de vorm van een frisdrankblikje op het Binnenwegplein. Dat is een echte eyecatcher.”

Sites&Stories is niet het enige bouwkundige hoogtepunt van dit jaar. De Rotterdamse architectuur kan ook worden verkend vanaf het water tijdens het Architectuur Avontuur van Spido. Spido vaart vanaf april iedere dag langs de oevers van de Maas om vanaf de waterkant de bouwkundige hoogstandjes te laten zien. Vanaf diezelfde maand is het ook mogelijk om een ander gedeelte van de stad te verkennen. Gewapend met een pda-zakcomputer kun je dwalen langs de markante panden van Delfshaven. Tijdens de FollyDock-expo zijn de nieuwe fantasiegebouwen te zien die een aantal architecten en kunstenaars hebben ontworpen voor het havengebied Heijplaat.

Dat Rotterdam er ’s nachts heel anders uit kan zien, bewijzen zes teams van internationale lichtontwerpers tijdens workshops in mei. Er is ook aandacht voor het begin van het bouwproces: het Europees Keramisch Werkcentrum wil baksteen afhelpen van zijn saaie imago. Om dat voor elkaar te krijgen, liet ze kunstenaars en architecten nieuwe bakstenen ontwerpen. Ook zijn er veel theater- en dansvoorstellingen in verlaten fabrieken, bijvoorbeeld in de voormalige machinefabriek van de RDM.

De projecten laten volgens Kuster goed de veerkracht van Rotterdam zien. Vandaar dat Kuster zelf veel waarde hecht aan de gebeurtenis waaraan Rotterdam deze veerkracht ontleende: het bombardement van Rotterdam. “Het project Brandgrens van organisatie Mothership vind ik erg belangrijk. Met licht zullen ze de grens tussen het oude gedeelte en het nieuwe gedeelte van Rotterdam markeren. Natuurlijk is die grens overdag ook goed te zien, maar als je het met licht benadrukt, zie je pas echt goed hoe groot en omvangrijk de gevolgen van het bombardement voor de stad zijn geweest.” Kuster hoopt op een geslaagd architectonisch jaar. “Het zou geweldig zijn, als mensen even stoppen om de gebouwen te bekijken en om de fascinerende verhalen erachter te beluisteren.”

(Foto: Christian Richters/UN

Studio)