Opinie

Links en rechts

Yernaz Remautarsing heeft een landelijk meldpunt, waar studenten kunnen klagen over linkse indoctrinatie op de universiteit. Yernaz is zelf een overtuigd libertijn, maar studeert toch politicologie aan de UvA.

Hij zoekt het wel op. Net als een homofiel die in Rusland op vakantie gaat. Jongen, kom toch studeren in Delft. Wij zijn de universiteit van Anton Mussert en Abdul Qadir Khan. Aan de andere kant, Hans Janmaat studeerde ook politicologie aan de UvA en heeft daar nooit last van gehad.

Ik overdrijf een beetje. Links en rechts, dat is iets anders dan fascistisch en niet-fascistisch. Links en rechts, dat is het verschil tussen geloof in de staat en geloof in het individu. Twee extreem verschillende sociale systemen met de waarheid in het midden. Een beetje saai dus, en het is misschien daarom dat we tegenwoordig liever discussiëren over de voors en tegens van de multiculturele samenleving. Aan de ene kant staan de mensen die pleiten voor een boerkaverbod. Aan diezelfde kant staan ook de mensen die pleiten voor Zwarte Piet, terwijl je bij die vent vanwege de schmink het gezicht ook niet echt kan herkennen. Aan logica ontbreekt het wel eens, maar dat heb je nu eenmaal met geloven. Het geloof in links of rechts is, net als elk ander geloof, een onderbuikgevoel.

Studenten zijn jong en docenten zijn oud. Ze bezien de wereld met een andere blik. Voeg daar nog eens bij dat er sprake is van een onevenwichtige machtsverdeling en het is niet zo gek dat Remautarsing goed scoort met zijn meldpunt. Hij zat donderdag bij Pauw en Bitterbal. Spreken in het openbaar heeft hij wel geleerd op de UvA, want hij haalde Freek de Jonge moeiteloos onderuit. Ondertussen keek Yernaz belangstellend naar de weelderige voortuin van zijn buurvrouw en mede-libertijn Rita Verdonk. Toch een beetje een rechtse graaier.