Opinie

Life science

Woensdag 14 april vond in het Scheikundegebouw een forum plaats over de nieuwe TU-studie life science. Zo’n veertig geïnteresseerde studenten gaven acte de présence. Net als vertegenwoordigers van Shell, DSM-GB en Unilever (verantwoordelijk voor het filmpje) en een aantal initiatiefnemers van de nieuw op te zetten studie.

De initiatiefnemers deden de argumenten voor de nieuwe studie uit de doeken. Kortgezet kwamen die hierop neer: technologische problemen hebben tegenwoordig een sterke maatschappelijke poot. Daarnaast is er een grote behoefte aan een nieuw soort ingenieur op het gebied van bijvoorbeeld bio-informatica. Een brede (veel keuzevakken) studie in de biotechnologie is dus gewenst.

Die studie komt er, en de TU laat er geen gras over groeien. Waarschijnlijk wandelen de eerste studenten life sciences al in september 2000 over de Mekelweg.

De genodigden uit de industrie zouden wel enthousiast zijn, dacht de forumorganisatie. Maar dat viel tegen. Shells vice-president technologie Van der Eijk: ,,Er is nog olie genoeg. Daarom is er voor Shell geen reden om over te schakelen op biotechnologische producten. Uit duurzaamheidsoverwegingen zullen we in de toekomst misschien meer en meer synthese-gas gaan gebruiken in plaats van aardolie. De basisprincipes blijven daarbij dezelfde. En dus ook onze vraag naar ‘klassieke’ technologen.”

Van Leen, manager onderzoek en ontwikkeling bij DSM-GB: ,,De term life science vind ik een beetje een modewoord. Liever praat ik over biotechnologie, dan weet ík tenminste weer waar het over gaat. Wat mij betreft leren mensen eerst hun eigen, specifieke vak. Dan zetten wij ze bij elkaar en komt die verbreding vanzelf wel. Wij zijn gewoon op zoek naar mensen met een goed stel hersenen.”

Gelukkig deed Unilevers technologiemanager Verrips minder moeilijk: ,,Ik vind zo’n nieuwe studie een goed initiatief. Als er naast de verbreding maar genoeg ruimte voor de studenten is om zich in een bepaald gebied te verdiepen.” De life science-promotoren haalden opgelucht adem.

Het begon met een flitsend videofilmpje. Daarin kreeg saaie laboratoriumapparatuur plotseling allerlei flashy kleuren en zweefden driedimensionale eiwitmoleculen in het rond. Sciencefiction-achtige taferelen dus. Strekking van het filmpje: biotechnologie is gaaf, Unilever ook.