‘Liever had ik de hele week gefeest’

Het digitale gedeelte van de OWee zit erop. Drie eerstejaars vertellen hoe ze terugkijken op drie dagen digitaal kennismaken met elkaar, de stad en het studentenleven.

Grote feesten zijn er niet bij, maar eerstejaars leren Delft en campus wel kennen (Foto: Marjolein van der Veldt)

Roemer (19) komt uit Gorinchem en gaat werktuigbouwkunde studeren

“Afgelopen jaar heb ik een tussenjaar gedaan, dus mijn OWee had er een stuk anders uit kunnen zien. Best balen. Het liefst had ik elke avond op de sociëteit van het Delftsch Studenten Corps (DSC) gefeest, biertjes gedaan met leden en gelogeerd in een verenigingshuis. Ik wist namelijk voordat de digitale OWee-begon al dat ik daar lid wilde worden. Alle informatie die ik de afgelopen dagen over DSC heb gekregen, had ik zelf al opgezocht.”

“Je kunt merken dat de organisatie van de OWee enorm zijn best heeft gedaan, maar het is toch lastig om echt interactie te hebben met mensen. Ook al is mijn mentorgroepje bijvoorbeeld best gezellig, het is lastig om echt te connecten wanneer alles digitaal gaat. Hopelijk komt dat tijdens het fysieke gedeelte. Ik ben echt van plan om honderd procent het studentenleven in te duiken en wil op kamers gaan in Delft. Dat wordt dus nog wat dit jaar met zoveel corona-maatregelen.”

Eerstejaars%20Roemer3.jpgRoemer heeft eerst een tussenjaar gedaan voordat hij zich inschreef bij werktuigbouwkunde in Delft. (Foto: Roemer)

• Delta zoekt kersverse eerstejaars studenten om een jaar lang te volgen. Om de anderhalve maand bellen we je voor een kort interview. Meer weten? Mail naar delta@tudelft.nl

Hanne (18) komt uit Deventer en gaat technische wiskunde studeren

“Ik had er van tevoren weinig zin in, omdat ik geen goede dingen hoorde over de Leidse introductieweek. Dat was volgens sommige deelnemers weinig anders dan een beetje rondklikken en achter je laptop zitten. Tot nu toe is de OWee erg meegevallen. Ik spreek mijn mentorgroepje iedere dag ongeveer een uurtje via Zoom, erg gezellig. Aangezien ik al een kamer heb en met drie vriendinnen hier naartoe ben gekomen, ben ik de afgelopen dagen veel de stad in geweest. Rondkijken, boodschappen doen, dat soort dingen.”

“Het verenigingenforum vond ik het meest nuttige onderdeel. Ik heb zo een redelijk goed beeld gekregen van wat elke vereniging doet. Maar goed, écht sfeer proeven gaat niet tijdens zo’n digitale OWee. Of ik ergens lid wil worden? Ik denk het wel. Het liefst bij een vereniging waar er wel verplichtingen zijn, maar niet te veel: hechtheid zonder dat je elke avond hoeft op te draven voor een borrel. Ik denk dat het de Delftsche Studenten Bond wordt.”

Eerstejaars%20Hanne%20Buit.jpg

Hanne heeft al een kamer gevonden in Delft. (Foto: Hanne)

Jort (18) komt uit Julianadorp en gaat computer science and engineering studeren. Hij zit net een (digitaal) potje scrabble te doen met zijn mentorgroepje wanneer we hem bellen

“Zo’n digitale OWee is gek en normaal tegelijk. Na deze zomer – zonder eindexamen, eindexamenfeestjes, zonder eindexamenreis – weet je bijna niet meer anders dan dat dingen digitaal gaan. Ik ben van plan om lid te worden bij een studentenvereniging, maar ik weet nog niet waar. Ik heb op het digitale OWee-platform de verengingenkieswijzer gedaan. Daar kwam op de eerste plek een bergklimvereniging uit en op de tweede plek een christelijke studentenvereniging. Ik heb niets met bergbeklimmen en ik ben niet christelijk, dus daar schiet ik weinig mee op.”

“Door het verenigingenforum heb ik een wat beter beeld gekregen van wat er allemaal is. Het wordt in ieder geval een gezelligheidsvereniging in plaats van een sportvereniging. Liever feesten en af en toe sporten dan andersom. Het meest twijfel ik tussen Virgiel en Sint Jansbrug. Gelukkig ga ik op de fysieke OWee-dag met mijn mentorgroepje bij beide verenigingen langs voor een bliksembezoek. Ik wil graag op kamers in Delft, dus ik ben al bij een paar instemmingen geweest.”

Eerstejaars%20Jort.PNG

Jort twijfelt nog van welke vereniging hij lid wil worden. (Foto: Jort)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl