Lid Virgiel opgestapt wegens filmen in damestoiletten

Bij studentenvereniging Virgiel is een lid uit de vereniging gezet omdat hij stiekem op de damestoiletten filmde. Hij deed dit door een camera in een koffiebeker te verstoppen.

Virgiel hoopt dat aankomend eerstejaars het incident zien als een fout van een individu en niet van de vereniging. (Foto: Sam Rentmeester)

Het duurde zo’n twintig minuten voordat de camera werd ontdekt en in die tijd zijn in totaal drie dames gefilmd. “We zijn enorm geschrokken, dit is volstrekt onacceptabel”, vertelt voorzitter Thomas Gertsen van Virgiel. Vrijdag hoorde hij van het incident dat vorige week donderdag plaatsvond. “Daarna ben ik meteen in gesprek gegaan met het lid, dat per direct zijn lidmaatschap opzegde en in gesprek ging met de slachtoffers. Ik wilde zo goed mogelijk de slachtoffers steunen. Zij waren aangeslagen. Dat dit kan gebeuren op onze vereniging is niet te geloven.” De slachtoffers kunnen aangifte doen, Virgiel doet dit niet.

Afgelopen donderdag werd het college van bestuur (cvb) van de TU ingelicht. Vervolgens werden de leden uitgenodigd op de sociëteit en kregen ze van Gertsen te horen wat er was gebeurd. Er gaan geruchten dat de stiekeme filmer een bestuurder is. “Dit willen we vanwege de privacy niet bevestigen. Het maakt volgens mij niet uit wie het is, maar wat diegene heeft gedaan en hoe we gehandeld hebben”, reageert voorzitter Thomas Gertsen.

‘Dit keer is er wel transparent gecommuniceerd’

Het is niet de eerste keer dat Virgiel het nieuws haalt met een incident. Vorig jaar kwam een ontgroeningsincident naar buiten, dat zij maanden verzwegen hadden richting de universiteit. De TU strafte toen: geen OWee-activiteiten voor Virgiel en geen bestuursbeurzen voor dat jaar.

Dit keer meldt de TU dat er wel transparant is gecommuniceerd en dat er begrip is voor de stappen van Virgiel. “Het lijkt een geïsoleerd incident, dat op het eerste gezicht goed is afgehandeld door Virgiel”, vertelt TU-persvoorlichter Michel Baal. Binnenkort gaat het cvb in gesprek met Virgiel over eventuele sancties en vervolgstappen.

Volgende week komen er duizenden nieuwe studenten Delft ontdekken tijdens de OWee. Hoe ga je dan met zo’n incident om? “We willen het niet wegstoppen”, aldus Gertsen. “Maar we gaan er ook niet uit onszelf over beginnen bij rondleidingen. Ik hoop dat men het ziet als een fout van een individu en niet van de vereniging.”

Niet alleen in Delft komen dit soort incidenten voor. Deze zomer deed een bestuurslid van Quintus in Leiden afstand van zijn functie wegens seksueel wangedrag bij drie vrouwen.

Roos van Tongeren / Redacteur