Licht uit voor Antarctica

De Delftse studente industrieel ontwerpen Lisanne Dölle heeft bij een milieuactie van radiozender Sky Radio een reis naar Antarctica gewonnen. De jury prees haar om haar inzet voor een duurzame TU.

‘Wat doe jij om klimaatverandering tegen te gaan?’ Toen Lisanne Dölle deze vraag op de website van Sky Radio tegenkwam, wist ze daar wel raad mee. Ze schreef over alle plannen die ze had voor de TU. “Het is zo zonde: als je over de campus fietst, zie je dat veel lampen en computers op de TU de hele nacht aan staan. Ook wordt er veel enkelzijdig geprint. Ik dacht: ik moet wat doen nu ik in de universiteitsraad zit.”

Vanuit de studentenraadsfractie AAG richtte ze de commissie duurzaamheid op om dit soort zaken aan te pakken. Ze is waanzinnig blij met de eerste succesjes. Zo gaan vanaf september alle computers en lichten in de onderwijszalen om elf uur ’s avonds automatisch uit en heeft ze de afdeling vastgoed enthousiast gekregen na te gaan of er op het terrein van de TU vier parkeerplaatsen kunnen komen voor deelauto’s van Greenwheels. Met diezelfde afdeling vastgoed organiseerde ze een excursie naar de warmtekrachtcentrale van de universiteit. “Veel studenten weten niet eens dat de universiteit zo’n centrale heeft”, zegt Dölle.

Samen met anderen van het platform duurzaamheid van de universiteit helpt ze bij de uitwerking van de plannen om bij dienstreizen CO2 te compenseren. “Niet door bomen te planten, maar door geld in een potje te stoppen en daarmee bijvoorbeeld een grote windmolen op de campus te zetten”, legt Dölle uit.

Al deze besparingstips deed de jury van Sky Radio besluiten dat Dölle de reis naar Antarctica verdiende. Half februari vertrekt ze. En jawel: de vlucht wordt CO2-gecompenseerd. “Ik heb gehoord dat het een heel leerzame reis wordt over Antarctica en smeltende polen. We gaan met een ijsbreker een zeven dagen lange tocht maken. Eerst twee dagen over open zee, daarna vijf dagen expedities over land en ijs. We krijgen lezingen en gaan films bekijken. Echt fantastisch.”

De trip duurt zeventien dagen, maar daar blijft het wat Dölle betreft niet bij. “Ik ga natuurlijk niet niks doen. Na de reis ga ik door Zuid-Amerika trekken om duurzame projecten voor Students4Sustainability te zoeken. Volgend jaar zit ik in het bestuur van deze organisatie.”

Dölle werkt samen met Osiris, het platform voor duurzame ontwikkeling in Delft. “Mijn ideaal is de krachten van Osiris, AAG en Students4Sustainability te bundelen en samen dingen te organiseren. Dat lijkt me heel erg mooi. Ik wil zo veel mogelijk mensen bewuster maken. Ik vind het heel normaal om het licht uit te doen, niet een uur onder de douche te staan en een stekkerdoos uit te doen. Het verbaast me zo dat anderen dat niet doen.”

Dat milieubewuste was Dölle dan ook met de paplepel ingegoten. “Mijn ouders hadden vroeger in de tuin een windmolen. Die moest op een gegeven moment wel weg, omdat hij zoveel herrie maakte. Ze hebben nu ook een huis in Frankrijk met zonnepanelen op het dak en een eigen waterput. Ze eten uit eigen tuin.”

Hoe anderen reageren op Dölles idealisme? “Ik kom wel mensen tegen die zeggen:‘Wat maakt dat ene printje nou uit ten opzichte van die olietanker die vergaat?’ Maar als je zo denkt, raak je verlamd. Ik ben iemand die heel blij wordt van bereikte dingen. Ik ben een maand bezig om ervoor te zorgen dat de lichten hier ’s avonds uitgaan, maar dan heb ik dat wel bereikt. Ik merk dat ik hierdoor mijn batterijtje oplaad.”(CvU)