Library wil vaker langer open

De proef van de TU Delft Library met extra lange openingstijden tijdens de afgelopen tentamenperiode was ‘een groot succes’.

Ieder jaar zet de Keuzegids de oordelen van studenten en deskundigen over opleidingen op een rij. Doel is aanstaande studenten beter te kunnen laten kiezen. Ook maakt de redactie een ‘medailleklassement’.

Voorbehoud
Reden voor een voorbehoud bij het vergelijken is dat er grote verschillen zijn in de soorten opleidingen die zijn beoordeeld. Ook verschilt per universiteit het aantal beoordeelde opleidingen.

Gemiddeld
Van de TU Delft zijn veertien opleidingen vergeleken. Met de vakgebieden ‘exact en informatica’ en ‘techniek’ scoort de TU gemiddeld, net als de TU Eindhoven. Met de relatief kleine opleiding in de categorie ‘aarde en milieu’ scoort Delft iets onder het gemiddelde. Dat levert een score op van 59 punten, twee minder dan de TU Twente. Die scoort bij ‘exact en informatica’ en ‘techniek’ iets hoger dan gemiddeld en dus ook beter dan Eindhoven.

Mix
Dat die laatste toch met 62 punten koploper van de TU’s is, komt door de mix van andere opleidingen die meetellen. Eindhoven scoort nog een keer gemiddeld (‘economie en bedrijf’), terwijl van Twente nog vijf opleidingen zijn beoordeeld die wisselend scoren.

Ranglijsten
De Keuzegids maakt naar aanleiding van de beoordelingen twee ranglijsten. In de lijst van ‘brede klassieke universiteiten’ heeft Leiden de kop overgenomen van Nijmegen. Leiden scoort 65 punten, Nijmegen 59, net als Groningen.

Gedeeld tweede
In de lijst ‘overige universiteiten’, waarin ook de TU’s staan, staan de Open Universiteit en Wageningen aan kop met 69 punten. Delft en Tilburg staan in die lijst onderaan. Maar, met hun 59 punten zouden ze overall gedeeld vijfde staan en scoren ze net zo hoog als de nummer twee van de brede klassieken universiteiten.

Interesse
De redactie van de Keuzegids onderschrijft dat de grote universiteiten elkaar niet veel in gemiddelde kwaliteit ontlopen. Studiekiezers moeten vooral kijken welke opleiding hun interesse heeft en dan meewegen waar die de meeste lof krijgt toegezwaaid, is het advies.

Om half één ’s nachts zaten er gemiddeld meer dan honderd studenten in de bibliotheek. Dat blijkt uit tellingen die in de tweede week van de tentamenperiode, van 31 oktober tot en met 6 november, ieder uur zijn gehouden. Kees Schouten, manager customer services van de TU Delft Library, spreekt daarom van een groot succes.

Tijdens de tentamenperiode ging de bieb iedere dag een uur eerder open en twee uur later dicht. Dat betekende dat studenten er doordeweeks tussen 8.00 uur en 2.00 uur en in de weekeinden tussen 9.00 en 24.00 uur terecht konden. Tijdens die extra uren was de hele bieb open en waren er twee student-medewerkers en één bewaker aanwezig voor hulp en toezicht.

Het goedkoopste scenario – alleen langer open tijdens tentamenperiodes – kost 150 duizend euro per jaar. Een ander en duurder scenario is om altijd om 8.00 uur te openen en drie sluitingstijden te hanteren. Maar het liefst zouden de library-medewerkers kiezen voor de meest uitgebreide optie: ruimere openingstijden en dat op alle dagen van het jaar.

Dat laatste scenario kost jaarlijks 300 duizend euro. “Sowieso hebben we geen geld, dus we moeten in overleg met het college van bestuur”, vertelt Schouten. Hij denkt dat er wellicht geld kan komen uit het verkorten van de openingstijden van bepaalde faculteitsgebouwen. De medewerkers moeten dan wel in de TU Library kunnen zitten.

De bibliotheek zit in de tentamenperiodes niet helemaal vol, maar veel scheelt het niet op de piekmomenten tussen 14.30 en 16.30 uur. Dan zijn er meer dan zevenhonderd studenten binnen. Officieel zijn er negenhonderd werkplekken, maar Schouten zegt erbij dat het onprettig zou werken als die allemaal bezet zouden zijn.

Een vergelijking tussen bezoekersaantallen in de tentamenperiode van juni en die van oktober/november blijkt dat de library beter bezocht wordt. Die stijgende lijn is volgens Schouten al zichtbaar vanaf het moment dat de bibliotheek officieel een learning centre werd. In januari komt er nog een pilot.