LHBTI? Google het!

Van persoonlijke verhalen tot praktische handvatten. Een paneldiscissie over inclusie van transgenders op de TU Delft kwam op Coming Out Dag tot deze les: onderwijs jezelf.

Coming Out Dag op de TU Delft. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

De discussie, mede georganiseerd door het Diversity Office van de universiteit, liet drie keynote speakers aan het woord. Micha Meinderts vertelde over zijn ervaringen als transgender op de werkvloer. Studente Judith leerde de aanwezigen hoe belangrijk het is om jezelf in de ander te verplaatsen. En assistent professor spatial planning & strategy, Roberto Rocco, sprak over de situatie van transgenders in zijn geboorteland Brazilië.

Alle drie deelden dezelfde mening: onderwijs mensen niet alleen op Coming Out Dag over LHTBI, maar het hele jaar door. “We moeten meer met elkaar praten, zodat we elkaar beter begrijpen”, aldus Rocco.

‘Google niet pas als een transgender naast je staat’

Het panel sprak vooral over praktische zaken: met welke stappen kan inclusie op de universiteit vergroot worden? Voorzitter van de ondernemingsraad, Biemla Sewnandan, zei het belangrijk te vinden om rolmodellen in leidinggevende functies te zien. Daarnaast opperde zij geanonimiseerde sollicitatieprocedures. Studieadvisieur Evert Vixseboxse pleitte om LHBTI onderdeel van het dagelijkse gesprek te maken. “Het moet uit de awkardness.” Waarop een studente aanvulde: “Google niet pas als een transgender naast je staat, doe dat nu al.”

Vixseboxse stelde vast dat er momenteel voor niemand handvatten zijn voor het omgaan met moeilijke situaties. “Studenten, medewerkers en docenten weten niet hoe te reageren op elkaar. Bied daarom cursussen en workshops aan.” Sewnandan onderstreepte dit. “Onderwijs is de sleutel tot succes. Iedereen speelt hierin een rol.”

Na afloop gaf Vixseboxse een tip voor iedereen die worstelt met zijn of haar identiteit. “Praat erover. Dat hoeft niet direct met een psycholoog, maar kan gewoon met een vriend of vriendin.” Of met een studieadviseur zoals hij. “Bijvoorbeeld wanneer je je onveilig voelt of je studie erdoor in het gedrang komt.”

LHBTI op de TU Delft

comingoutday_tudelft_VanderVeldt.jpgDe Pride Parade op de campus.

• Diversity Office: aanspreekpunt voor (potentiële) studenten en medewerkers op gebied van diversiteit en inclusie.
  • TrueU: LHBTI netwerk voor medewerkers bij de TU Delft.
  • Outsite: Delftse organisatie voor iedereen onder de 28 jaar die zich identificeert als LHBTI.
  • Workplace Pride: Internationaal platform voor LHBTI inclusie op werk.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl