Leven in een container

Kunstenaar Hans Kalliwoda trekt de wereld over in zijn zelfvoorzienende tent/container. Hij wekt energie op met molens en zonnepanelen. TU-studenten hielpen hem bij het ontwerp van alle technische snufjes. ‘The World in a Shell’ staat nu in Rotterdam.

Op het groene grasveld, voor het NAi-gebouw, staat een joekel van een roze-rode tent. Wie niet beter weet, verwacht een grote familie onder het tentzeil aan te treffen, maar niets is minder waar. Kunstenaar Hans Kalliwoda woont, leeft en werkt in de multifunctionele tent met ingebouwde container. Twee grote molens steken uit het tentdak en snorren in de opstekende wind. Kalliwoda tuurt op de meters om te zien hoeveel energie de molens leveren. “Het is jammer dat het bewolkt is en regent”, zegt Kalliwoda terwijl de regen op het dak tikt. De zonnepanelen leveren met lentebuien niet zoveel op. “47 Watt komt er nu binnen. Niet veel, maar het is wat.”

In de tijdelijke tent/containerwoning ‘The World in a Shell’ is het kiezen tussen koud bier of een warme douche. Even aanpassen, maar Kalliwoda geniet van het leven in een zelfvoorzienende container. “Veel mensen zijn voor duurzaamheid, maar consumeren op grote schaal. Ik probeer uit te vinden hoe het is om echt duurzaam te leven.”
TU-studenten van verschillende faculteiten hielpen Kalliwoda de afgelopen jaren bij de techniek en energievoorziening van de tent. De stroomkabels, die tegelijkertijd data afgeven, zijn bedacht door studenten luchtvaart,- en ruimtevaarttechniek.

Kalliwoda zegt veel te hebben gehad aan de samenwerking, maar het was ook leerzaam voor de studenten. “Faculteiten op de TU werken meestal niet samen. Tijdens mijn project wel. ‘The World in a Shell’ moest een geheel worden, qua structuur en technische snufjes. De kabels van de L&R-studenten werden door andere studenten verder ontwikkeld.”
Wetenschappers van de UVA berekenen hoeveel energie Kalliwoda moet opwekken voor zijn apparaten. Koken doet hij op een kubusvormig kookstel. Hij kan zijn container ombouwen tot een bioscoop of laboratorium en zijn computer houdt het verbruik van alle apparaten bij. “De energiebalans wordt door wetenschappers en computers goed in de gaten gehouden”, legt hij uit terwijl vrienden thee uitdelen aan bezoekers van de tent.

De kunstenaar verwacht geen grote energieproblemen als hij straks met ‘World in a Shell’ van het Rotterdamse grasveld naar Unesco-werelderfgoed in Mongolië, Ecuador, Botswana en Australië verkast. Hij verwacht veel van zijn verblijf in de woestijnen en verlaten vlaktes. “Dit is ook een antropologisch project. Veel mensen denken dat technologie sociale problemen in de maatschappij kan oplossen, maar ik hoop juist bij de bushmen in Afrika veel nieuwe ideeën op te doen.”

Six former and current TU Delft students have received Huygens grants, which are used to fund students’ studies at leading foreign institutions. Rogier Schneemann, who studied architecture at TU Delft, will pursue a Master’s degree in jazz performance at the Jazz Institute Berlin. BSc student in electrical engineering, Gideon Blocq, will spend the next two years studying at Israel’s Institute of Technology in Haifa. Roel Dobbe, MSc student in systems and control, is heading to the US to conduct research at the universities of Berkeley and Stanford. BSc student Bas Hensen will pursue a program called ‘Certificate of Advanced Study in Applied Mathematics’ at Cambridge in the UK. Tim Mank, a BSc student in mechanical engineering, will pursue an MSc degree at Columbia University in New York City. And Annelie Verbon, a second-year student in molecular science & technology, will spend six months studying at ETH in Zurich. This year, 88 of the 286 Huygens grant requests from were honored.