Wetenschap

Leuk bedacht

‘Dat levert stofdeeltjes op’ Delta, 1 juni 2006: ‘Betonmolens draaien op volle toeren in de bouwput achter het natuurkundegebouw. Bouwvakkers leggen de laatste hand aan een meterdikke ’trillingsvrije vloer’.

Het was zo mooi bedacht. In de zomer van 2007, voor de bouwvak, zou een nieuwe nanofaciliteit met state of the art stof- en trillingsvrije cleanrooms, haar deuren openen. TNO, de eigenaar van het gebouw, zou de ruimte delen met onderzoekers van de TU. In het voorjaar van 2006 legde prof.dr. Huub Salemink, voorzitter van de afdeling nanoscience/Kavli Instituut uit aan Delta dat de faciliteit Delft op de kaart zal zetten als een van de belangrijkste wereldspelers op nanogebied.

Maar nu, een half jaar na de officiële opleverdatum, blijken de cleanrooms niet stof- en trillingsvrij en schijnen deuren niet goed te sluiten. “De constructie van de wanden en plafonds zijn niet naar tevredenheid gemaakt”, zegt het hoofd van vastgoedmanagement van TNO, Rob van Dongen. “Ik heb van onderzoekers gehoord dat de plafonds meters opbollen. Dat lijkt me wat overdreven, maar de plafondpanelen sluiten in ieder geval niet goed aan op de sponningen. Dat levert stofdeeltjes op.” Door de te late oplevering, lopen allerlei onderzoeken volgens Van Dongen vertraging op. TNO krijgt korting van bouwbedrijf Heijmans vanwege de te late oplevering. Hoeveel wil hij niet zeggen. “En”, zegt hij, “ik heb ook geen glazen bol, dus wanneer we het gebouw kunnen betrekken weet ik niet.”

In een aanpalend overvol noodgebouwtje van TNO, dat is ingericht als cleanroom, draait nu apparatuur die in de nanofaciliteit moet worden geïnstalleerd. “De apparaten gebruiken zoveel energie dat de temperatuur in de cleanroom, die strikt gereguleerd moet worden, te hoog wordt”, vertelt een medewerker die anoniem wil blijven.

Dr. Emile van de Drift, die verantwoordelijk is voor de verhuizing van de onderzoeksapparatuur van de TU naar de nieuwe nanofaciliteit en de inrichting van de cleanrooms, zegt dat er geen technisch hoogstandjes nodig zijn om de problemen op te lossen. Volgens hem gaat het alleen om geld. “De aannemer zegt geleverd te hebben wat was afgesproken, maar wij vinden dat de aannemer ernstig in gebreke blijft.”

Een overeenkomst met Heijmans is er nog niet. Maar Van der Drift ziet wel een oplossing: “We zouden de aannemer extra kunnen betalen voor het werk dat het nog aan de wanden en plafonds moet doen en onze juristen later laten uitvechten of we terecht bij hebben betaald.”

Van der Drift zegt dat onderzoekers van de TU geen hinder hebben van de vertraging. “Maar”, zegt hij , “de spanning loopt nu wel op. Tot december was de sfeer redelijk ontspannen omdat onze planning flexibel was, maar in de loop van dit jaar moeten we wel verhuizen.” De afdeling is nu nog ondergebracht bij het Delfts Instituut voor Micro-elektronica en Submicrontechnologie. Maar dit instituut wil volgens Van der Drift de ruimte op een gegeven moment gebruiken om haar eigen activiteiten uit te breiden.

Bouwbedrijf Heijmans was niet voor commentaar bereikbaar

Delta, 1 juni 2006: ‘Betonmolens draaien op volle toeren in de bouwput achter het natuurkundegebouw. Bouwvakkers leggen de laatste hand aan een meterdikke ’trillingsvrije vloer’. Als alles volgens planning verloopt, kunnen wetenschappers er over een jaar aan de slag met de modernste nanotechapparatuur in zogenaamde stofvrije cleanrooms, die geen krimp geven wanneer er straks een tram voorbij komt.’

Bouwbedrijf Heijmans was niet voor commentaar bereikbaar