Les met Minecraft: studenten bouwen kerken en musea

Bachelor- en masterstudenten Bouwkunde sleutelden de afgelopen tijd in Minecraft aan gebouwen in Delft en Napels. “Je hebt er wel een beetje verbeeldingskracht voor nodig.”

Een van de kerken waar studenten in Minecraft doorheen konden lopen. (Foto: Brune de Andrade)

Door de coronacrisis komen innovatieve digitale onderwijsinitiatieven in een stroomversnelling. Neem de faculteit Bouwkunde, of om preciezer te zijn: de minor heritage & design, het honours-programma research and design en de masterstudio van het Heritage & Architecture Lab. De masterstudenten maakten samen met Delftse burgers met behulp van Minecraft nieuwe ontwerpen van drie Delftse gebouwen: Museum Prinsenhof, de Kabelfabriek, en Gele Scheikunde. En de honourstudenten? Zij konden niet zoals gebruikelijk afreizen naar Italië. In plaats daarvan herontwierpen ze met Minecraft vanuit hun studentenkamers een kerk en museum in Napels, samen met Italiaanse studenten.

In de game Minecraft bouwen spelers hun eigen wereld met blokken. Soms maken ze fictieve landschappen en gebouwen maar spelers bootsen net zo vaak bestaande gebouwen na. Zo bouwde een groep TU-studenten vorig jaar de campus digitaal na aan de hand van blauwdrukken, geodata, en Google Maps.

Masterstudent Diana Ugnat (25) gebruikte Minecraft om samen met zeven inwoners van Delft een nieuw ontwerp te maken voor het gebouw Gele Scheikunde. Maar wat moet een (aanstaande) architect eigenlijk met Minecraft terwijl er zoveel ontwerpprogramma’s bestaan speciaal voor architecten? “Het programma is een heel fijne tool om te overleggen over architectuur met mensen die hier geen affiniteit mee hebben. In plaats van urenlang praten en schetsen om tot elkaar te komen, kun je ideeën meteen uitwerken en visualiseren in Minecraft.”

Studenten en stakeholders bespreken hun ontwerpen. (Foto: Bruno de Andrade)

Architectuur én gamen als passie
Voor de afstudeerstudio Heritage4All werkte ze samen met omwonenden van Gele Scheikunde, architecten en ecologen. Ze interviewden alle deelnemers waarna ze tijdens een gezamenlijke workshop aan Gele Scheikunde 2.0 werkten. Aan het eind van de workshop presenteerden groepjes Delftenaren hun ideale versie van het gebouw. De deelnemers uit de groep van Ugnat braken een deel van het gebouw af, bouwden er delen op of plaatsten extra tuintjes. “In de architectuur worden steeds vaker omwonenden, deskundigen en belanghebbenden bij ontwerpen betrokken”, vertelt Ugnat.

‘Minecraft is heel geschikt voor co-design en besluitvorming’

Universitair docent Bruno de Andrade (faculteit Bouwkunde) gaf het vak. Hij houdt zich al sinds zijn PhD bezig met het gebruiken van gaming voor architectuur. Al van kleins af aan is hij dol op bouw- en ontwerpspellen zoals Age of Empires, SimCity, Constructor, Tropico en The Sims. “Toen ik een PhD deed aan de Federale Universiteit van Minas Gerais in Brazilië zei mijn begeleider dat ik mijn onderzoek best over gaming en architectuur kon doen”, vertelt De Andrade. “Mijn twee passies – architectuur en gamen – combineren? Ik dacht eerst dat mijn begeleider een grapje maakte.” Tijdens zijn PhD zocht hij onder meer uit welke game het meest geschikt is om gewone mensen met architectuur te laten werken. Minecraft kwam als een van de winnaars uit de bus. “Het is heel geschikt voor co-design en besluitvorming. Doordat het een soort digitale Lego is, kan iedereen zijn ideeën meteen uitvoeren. Niet-architecten – zoals buurtbewoners – staan daardoor op gelijke voet met architecten. Ook voor de minor en het honoursprogramma zette hij Minecraft in. “Studenten konden helaas niet zoals gebruikelijk afreizen naar Italië, dus heb ik Italië naar hen toe laten komen.”

Hikspoors en zijn medestudenten gingen onder meer aan de slag met een kerk in Napels. (Foto: Bruno de Andrade)

Eén van die studenten was Maarten Hikspoors. Samen met Italiaanse studenten ging hij aan de slag met een kerk in Napels. “Het gebouw moest een nieuwe functie krijgen én rolstoelvriendelijk worden. Omdat er een architectenbureau en een universiteit naast zit, besloten we er een maquettehal van te maken.”

Als gedetailleerde ontwerptool vindt Hikspoors Minecraft niet geschikt, het is “te blokkerig”. Hikspoors: “Je hebt er wat verbeelding voor nodig, omdat je bijvoorbeeld geen echt bankje kuntneerzetten en dan een blok gebruikt dat een bankje vertegenwoordigt.” Net als Ugnat en de Andrade vindt hij het programma vooral geschikt om samen met anderen over architectuur en ontwerpen te praten. “We konden niet met zijn allen rond een grote bouwtekening staan, maar wel met zijn allen door de Minecraft-kerk lopen.”

Docent Bruno de Andrade wil Minecraft vaker inzetten voor architectuuronderwijs en onderzoek. Voor het volgende semester waarin hij lesgeeft, is hij zelfs heel Delft in Minecraft aan het gieten. “Daar hoop ik begin september mee klaar te zijn, dus het is flink aanpoten.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl