‘Lekker rennen voor het goede doel’

Het leren zat? Ontzettend toe aan ontspanning? Gezelschap Leeghwater weet precies waaraan studenten op 1 juni toe zijn: ‘een dagje lekker sporten op en om de campus’.

De studievereniging van werktuigbouwkunde houdt op die dag voor de vierde maal de CampusRun. Het goede doel waaraan de sponsorloop ditmaal is verbonden is: ‘Meedoen = Groeien’, vertelt secretaris Didi van Dijk namens de organisatie. “Het helpt kinderen die van kanker zijn genezen hun plekje terug te vinden in de maatschappij. Aan het goede doel is ook de TU verbonden. Studenten hebben spellen ontworpen, waarmee de kinderen weer op het niveau kunnen komen van hun leeftijdsgenoten, zowel lichamelijk als emotioneel.”

De hulp die deze kinderen nodig hebben indachtig, organiseert de studievereniging een speciale buddy-run. Een rondje van vijf kilometer waarbij iedere deelnemer is geketend aan een buddy. “Lekker rennen voor het goede doel”, in de enthousiaste woorden van Van Dijk. Onderweg moeten drie hindernissen worden bedwongen. Zo moet de buddy een stukje geblinddoekt lopen, moet elk aan elkaar geketend koppel samen over een evenwichtsbalk lopen en is er een spel met bekertjes water.

Voor de hardlopers zonder buddy is er de mogelijkheid om 5, 10 of 15 kilometer zonder hindernissen af te leggen. Van Dijk: “Voor mensen die een goede tijd willen neerzetten is het een echte sportieve uitdaging, anderen die alleen maar een leuke dag willen hebben kunnen lekker rondrennen en gek doen.” En wie helemaal gek doet, maakt kans op de speciale prijs voor de origineelste outfit, uit handen van prijsuitreiker Lucille Werner, ambassadrice van de Vriendenloterij.

Het parkoers van vijf kilometer is uitgezet op en rond de campus, start- en finishlijn liggen bij de aula. Het startschot klinkt om vijf uur, maar de startnummers kunnen al vanaf het middaguur worden opgehaald. “Via de website kun je je laten sponsoren voor het goede doel. We hopen op veel medewerkers van de TU onder de deelnemers.” Deelname kost vijf euro per persoon.