Leiderschap dankzij zeebenen en zuipen

‘We hebben meer rebellen nodig in de wereld’, vindt McKinsey en NOC*NSF coryfee Mickey Huibregtsen. Hij liet zich dinsdag interviewen voor een volle zaal studenten.

Mickey Huibregtsen: "Ik zie overal mogelijkheden om het beter te doen." (Foto: Guus Schoonewille)

Door Marjolein van der Veldt en Dorine van Gorp

Toen hij na zijn studie technische mechanica begon met werken, zag de wereld er heel anders uit, vertelde Mickey Huibregtsen (79) dinsdag. Zijn eerste baan was bij Stork, waar hij als leidinggevende een marinefregat moest bouwen. De Delftse alumnus had daar geen ervaring mee, maar dwong respect af door bij windkracht 11 overeind te blijven en tegen drank te kunnen. Een natuurlijk leider was geboren.

Na Stork werkte Huibregtsen ruim 30 jaar bij McKinsey en adviseerde hij vrijwel alle grote ondernemingen. Daarna was hij acht jaar bestuurslid van het NOC*NSF. “In 1970 stond de wereld vrijwel stil en daar was de strategie van bedrijven op gebaseerd. Nu verandert het leven zo snel dat je geen antwoorden meer kunt geven, alleen vragen kunt stellen.”

Huibregtsen probeert de dingen simpel te houden. “Kijk naar de sport. Het is makkelijker te begrijpen wat een voetballer doet dan een Nobelprijswinnaar. Iedereen weet waar het doel is en dat je daar naartoe moet. Maar het is belangrijker om te weten wat die Nobelprijswinnaar doet.”

Hoe de maatschappij nu georganiseerd is, vindt hij achterhaald. “We moeten terug naar de menselijke maat. Minder ‘ik’, meer ‘wij’. Vraag je af wat jij als Delftse ingenieur kunt bijdragen. Je hebt een bevoorrechte positie”, richt hij zich tot het overwegend jonge publiek. “Dat brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Doe eens iets nuttigs voor een ander.”

Delta sprak na afloop met Mickey Huibregtsen.

Studenten moeten volgens u meer doen voor de maatschappij. Wordt dat niet een beetje veel? Ze hebben het al zo druk.

“De belangrijkste les die ik studenten kan leren is: leef in vrede met jezelf en doe daarna iets met je talenten. Weet waar je goed en slecht in bent en accepteer dat. Voel je verantwoordelijk voor de wereld, en draag bij waar je je prettig bij voelt.”

Daarbij mag je eigenwijs zijn, zegt u toch?

“Je moet eigenwijs zijn, anders krijg je geen vernieuwing. De wereld heeft behoefte aan constructief rebelse mensen. De universiteit heeft een enorme rol bij de persoonlijkheidsvorming van studenten, zowel op technisch als maatschappelijk vlak. Zij moet rolmodellen creëren en discussies aanslingeren. Het kan altijd beter.”

Welke boodschap staat er voor studenten met een managementtaak in uw boek Management made simple

“De rol van managers verandert. Er heeft zich een emotionele revolutie afgespeeld, je moet er tegenwoordig rekening mee houden dat medewerkers ook eigen emoties hebben. Die kun je niet voorspellen. Als leider moet je eerst een team bouwen. Stap twee is leiderschap tonen. De ene keer loop je als pionier voor de troepen uit, de andere keer begeef je je ertussen als coach of zorg je als herder voor de groep.”

Wat is de belangrijkste les die u zelf hebt geleerd?

“Dat mensen angsten hebben. Ik ben zelf vrijwel nergens bang voor, zelfs niet toen ik 12 procent kans had leukemie te overleven. Het heeft lang geduurd voordat ik door had dat dit niet bij iedereen zo is. Ik heb meer leren luisteren.”

• Mickey Huibregtsen was de eerste gast in de serie ‘Inspiring Dialogues’, bijeenkomsten waar studenten aansprekende alumni kunnen ontmoeten. Op 7 mei is het volgende gesprek met Alumnus van het Jaar 2018, Ionica Smeets.

Eindredacteur Dorine van Gorp

d.vangorp@tudelft.nl