Leiden kampioen Spinoza-premies

Leiden won dit jaar maar liefst drie Spinoza-premies en komt op een totaal van vijftien. De meeste andere universiteiten, inclusief de TU Delft, steken daar bleekjes bij af.

De meest prestigieuze prijs voor Nederlandse wetenschappers gaat vaak naar Leidenaren. En zo groot is de universiteit toch niet: Leiden heeft ruim tweehonderd hoogleraren, Utrecht ruim driehonderd.

Sinds 1995 reikt NWO de prestigieuze premies uit. Leiden loopt ‘één op één’. In vijftien jaar tijd heeft de universiteit vijftien premies binnengesleept. In Utrecht staan ze op elf en aan de Universiteit van Amsterdam op acht.

De rest heeft er minder gewonnen. Tilburg moest er een met Rotterdam delen en Maastricht staat zelfs nog helemaal droog. De TU Delft won er drie. In 2007 viel deze eer toe aan quantumnatuurkundige prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven. In 2003 ging nanotechnoloog prof.dr. Cees Dekker ging hem voor. In 1999 werd prof.dr.ir. René de Borst, hoogleraar toegepaste mechanica, onderscheiden.

De meeste premies gaan naar natuurwetenschappers: 29 van de 59. Daar heeft Leiden er vijf van binnengesleept. Van de vier premies voor taal- & cultuurwetenschappers heeft Leiden er drie gewonnen. Van de tien premies voor gezondheidswetenschappers zijn er drie voor Leiden. De andere vier zijn voor gedrag & maatschappij.

Van de tien vrouwelijke Spinozisten zijn er vier aan Leiden verbonden.

Dat stelde de bewindsman afgelopen maandag bij de jaaropening van de Hogeschool Zuyd. Hij reageerde daarmee op de consternatie die zijn toespraak ‘Hoger onderwijs barst uit zijn voegen’ bij de opening van het academisch jaar teweeg gebracht.

Geen eenheidsworst

“Ik wil er helemaal geen grote eenheidsworst van maken”, verzekerde hij zijn publiek in Heerlen. “Integendeel, ik hoop dat we het hoger onderwijs diverser kunnen maken. Ik vind juist dat er nu met óf hbo óf universiteit te weinig keuze is. Ik zou méér keuze willen bieden.”

Californisch model

Ook benadrukte hij dat zijn enthousiasme voor het Californische model van hoger onderwijs niet betekent dat dit in Nederland moet worden toegepast. Een pasklare oplossing zei hij niet te hebben. “Maar ik wil wel nadrukkelijk de vraag op tafel leggen of ons huidige stelsel nog wel geschikt is voor de komende vijftig jaar.”

Geen bezuiniging

Met bezuinigingen heeft zijn voorstel niets te maken: “Het zijn financieel barre tijden, Prinsjesdag komt eraan en u weet natuurlijk dat we er als land de komende jaren niet feestelijk voor staan, maar dat staat helemaal los van de discussie over welk stelsel het beste is.”

De meest prestigieuze prijs voor Nederlandse wetenschappers, ter waarde van 2,5 miljoen euro, gaat vaak naar Leidenaren. En zo groot is de universiteit toch niet: Leiden heeft ruim tweehonderd hoogleraren, net als de TU Delft. Ter vergelijking: Utrecht zit op ruim driehonderd.

De rest heeft er minder gewonnen. Tilburg moest er een met Rotterdam delen en Maastricht staat zelfs nog helemaal droog. De TU Delft won er drie. In 2007 viel de eer toe aan quantumnatuurkundige prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven. In 2003 ging nanotechnoloog prof.dr. Cees Dekker hem voor. In 1999 werd prof.dr.ir. René de Borst, hoogleraar toegepaste mechanica, onderscheiden.

Van de tien vrouwelijke Spinozisten zijn er vier aan Leiden verbonden.