Legionellacontrole brengt zes gevallen aan het licht

Een extra controle van de waterleidingen van de TU heeft tot dusver slechts zes legionellakolonies aan het licht gebracht. ‘Slechts’, want de dienst TU Delft Vastgoed had verwacht in minstens een kwart van alle watermonsters legionellabacillen aan te treffen.

De legionellakolonies die wél werden gevonden doken op in twee wasbakken bij Bouwkunde, en bij Civiele Techniek en Geowetenschappen in een douche, een bierglasspoeler, een waterbassin voor onderzoeksdoeleinden en een vulpunt voor de cv. Van gezondheidsrisico’s kan nauwelijks sprake zijn geweest. Omdat legionella alleen maar ziek kan maken bij inademing van ultrakleine waterdeeltjes, zijn alleen spetterende waterapparaten gevaarlijk en waterbassins en kranen in principe niet. De douche bij civiel is weliswaar in theorie riskant, maar Vastgoed kon achterhalen welke medewerkers precies van de douche gebruik hadden gemaakt. Van ziekmeldingen bleek geen sprake.

De TU besloot tot de extra legionellacontrole na het incident bij het Sportcentrum van afgelopen zomer, waarbij de douches enige tijd op slot gingen wegens legionellabesmetting. De TU heeft inmiddels op zo’n honderd ‘risicopunten’ monsters laten nemen. De komende weken volgen er nog enkele tientallen uitslagen. De controle maakt deel uit van een grote schoonmaak, waarbij de TU de leidingen van zijn gebouwen zo ‘legionella-proof‘ mogelijk wil maken, voordat het beheer van de gebouwen wordt overgedragen aan de faculteiten. Daarbij horen zulke maatregelen als het weghalen van losse eindjes waterleiding en het afsluiten van ongebruikte aftakkingen. De universiteit hoopt de operatie voor de zomer af te ronden. ,,We willen de gebouwen legionella-beheersbaar opleveren”, zegt legionellaexpert Ronald Kruit van Vastgoed. ,,Want dat alle gebouwen voorgoed legionellavrij kunnen zijn, dat is een illusie.”

Legionella is een bacterie die gedijt in langzaam stromend, halfwarm water. Besmetting kan een grieperig gevoel geven, of in zeldzame gevallen zorgen voor de nauw aan longontsteking verwante veteranenziekte. Ouderen en mensen met een zwak gestel kunnen in het ergste geval aan die aandoening overlijden.

‘Slechts’, want de dienst TU Delft Vastgoed had verwacht in minstens een kwart van alle watermonsters legionellabacillen aan te treffen. Nu blijken maar enkele procenten van de monsters besmet. Ook van de verwachte tijdelijke afsluitingen van laboratoria en gebouwdelen is vooralsnog geen sprake.