Legionella in kast Elektrotechniek

In de lage voorbouw van Elektro zijn Legionellabacteriën aangetroffen. Inmiddels is de luchtbevochtiging uitgeschakeld en het gevaar geweken.

/strong>

In opdracht van de afdeling Onderhoud en levering van DTO onderzoekt een milieubureau de lucht- en waterkwaliteit in de voorbouw van Elektrotechniek. Medewerkers klagen al lang over hun gezondheid, en het ziekteverzuim is hoog. Op 27 februari vond het bureau Legionellabacteriën in een waterbak van het luchtbevochtigingssysteem. Gebouwbeheerder Jan van der Pol besloot daarop het systeem uit te schakelen.

Uit verder onderzoek van alle waterbakken, kranen en douches blijkt dat de maatregel niet overdreven is. Eén van de 22 waterbakken van de luchtbehandeling is ernstig besmet met de bacterie. Er zijn 13500 kve (kiemvormende eenheden) aangetroffen, terwijl bij 50 kve al een waarschuwing geldt.

Dinsdag volgde een druk bezochte voorlichtingsbijeenkomst voor alle medewerkers met de decaan, de gebouwbeheerder en de bedrijfsarts. Kan de bacterie latent aanwezig blijven? Is mijn werkruimte nu veilig? Als ik ziek ben geweest, moet ik me dan melden? Medewerkers zijn duidelijk verontrust.

Volgens Niek Stolp, bedrijfsarts en hoofd van de Arbo- en Milieudienst, is en was er weinig reden tot ongerustheid. De kans dat een Legionellabacterie de reis door het ventilatiesysteem overleeft en via waterdruppeltjes in de longen van een medewerker terechtkomt, acht hij erg klein. En nu de bevochtiging gestopt is, is er helemaal geen gevaar meer. ,,Het is echt niet zo dat medewerkers wekenlang met Legionella zijn besproeid.”

Eczeem

Een Legionellabesmetting lijkt op een griepje. Overwint het immuunsysteem de bacterie niet meteen, dan kan een longinfectie volgen met zware koorts. De incubatietijd is vijf tot tien dagen. Er zijn geen ziektegevallen op de TU bekend, maar Legionella wordt lang niet altijd als zodanig herkend. Mensen met een normale weerstand genezen doorgaans zonder problemen, net als bij een zware griep.

Bij de afdeling Onderhoud en levering van Elektro is het bericht hard aangekomen. Ton van Empelen: ,,Er is iets geknakt hier. Al jaren proberen we serieus aandacht te krijgen voor onze gezondheidsproblemen. Ik heb zelf ook last van eczeem. Nu we uiteindelijk zelf maar tot actie zijn overgegaan, blijkt er dus echt iets aan de hand. Ik ben zuinig op mijn lichaam en vind dat mijn werkgever dat ook moet zijn. Op mijn afdeling twijfelen veel mensen serieus over hun veiligheid.”

Een ontsmettingsbedrijf gaat de waterbak schoonmaken. Het bevochtigingsysteem zal pas weer worden ingeschakeld als de besmettingsbron is opgespoord en uitgebannen.

De besmetting is gemeld aan de GGD. Medewerkers met vragen over Legionella kunnen bij de AMD terecht. De decaan heeft beloofd de schriftelijke informatie ook in het Engels te laten vertalen, en er alles aan te doen om ook studenten en bezoekers op de hoogte te brengen.

Eczeem