Legionella bij Civiel

In de waterleidingen van de steenzagerij en de betonwerkplaats van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen zijn verhoogde concentraties legionellabacteriën aangetroffen.

Tijdens een routinecontrole werden bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen verhoogde concentraties legionellabacterien gevonden. (Foto: Katja Wijnands)

De verhoogde concentraties legionellabacteriën kwamen aan het licht tijdens een halfjaarlijkse routinecontrole in Stevin 2. De waterleiding van de steenzagerij bevat een hoge concentratie legionellabacteriën. De leidingen in de ernaast gelegen betonwerkplaats bevatten een licht verhoogde concentratie, die onder de maximale waarden ligt.

Beide werkplaatsen zijn nu afgesloten. Alle betreffende leidingen worden gepasteuriseerd en gespoeld, waarna er nieuwe monsters worden genomen. De steenzagerij is naar verwachting weer open op 6 maart. De betonwerkplaats is vanaf donderdag 22 februari weer in gebruik. Medewerkers en studenten zijn hierover ingelicht door de faculteit.

Er zijn geen ziektegevallen bekend. Een legionellabesmetting kan ernstige longontsteking veroorzaken en gevaarlijk zijn voor kwetsbare groepen, zoals ouderen. Besmetting is echter alleen mogelijk als het besmette water wordt verneveld en de hele kleine waterdruppeltjes worden ingeademd. Verneveling van water vindt plaats bij bijvoorbeeld douchen en bij het gebruik van een hogedrukspuit.

Verschijnselen van legionellabesmetting zijn:

• Legionellagriep

Gedurende twee tot vijf dagen lichte griepachtige verschijnselen. De klachten kunnen zonder behandeling overgaan.

• Veteranenziekte

De tijd tussen de besmetting en het optreden van de eerste ziekteverschijnselen varieert van 2 tot 10 dagen, soms 19 dagen. De ziekte begint met een snel opkomende hoofdpijn, spierpijn en een ziek gevoel, gevolgd door longontsteking met koorts boven de 39 °C, hoesten en kortademigheid. De ziekte is door directe toediening van de juiste antibiotica goed te behandelen.

Er zijn in het verleden vaker verhoogde concentraties legionellabacteriën gevonden, onder meer bij Civiel en Bouwkunde, Elektrotechniek en het sportcentrum.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl